Anmeldelse: HVID USKYLD

Spillested: Teater Får302
Spilleperiode: 12. april – 12. maj 2018

★★★

Kunstnerkollektivet FAMILIEN har skabt denne forestilling i anledning af, at vi lige er kommet på den anden side af 100-års ‘jubilæet’ for Danmarks salg af de Vestindiske øer. I hele 2017 rasede debatten i forhold til, om man stadig burde føle skyld over for den danske slavetid, og om man burde sige undskyld til efterkommere af slaverne fra kolonitiden. HVID USKYLD forsøger at fremføre de mange sider af debatten gennem seks forskelligartede sekvenser såsom en historisk gennemgang, humoristiske dele og mere abstrakte, kropslige bidder. Der er altså ikke tale om en kronologisk fortælling, men en brudstykkevis undersøgelse af debatten om Danmark som slavenation, og hvad denne grumme fortid betyder for os i dag.

HVID USKYLD formår på fornemmeste vis at illustrere kompleksiteten i den svære debat i forhold til, om vi som hvide danskere bør føle skyld over fortidens hændelser. Publikum hører de mange forskellige argumenter og får tid til at reflektere over sin egen positionering for så at blive mødt af et nyt argument, som igen sår tvivl. Tvivlen bruges også som humoristisk redskab, når de dygtige og karismatiske skuespillere leger med deres egne usikkerheder både mellem hinanden, overfor publikum og i forhold til emnet generelt.
Scenografien er fantastisk smuk. Alt er hvidt. Gulvet er badet i sukker, skuespillerne bærer hvidt tøj, parykker og hvidmalede ansigter, som bringer tankerne tilbage på mode fra 1600-1700-tallet og sætter debatten ind i en historisk kontekst.
I løbet af forestillingen rykker den hvide bagvæg gradvist tættere og tættere på publikum, som om problemstillingen også rykker tættere og tættere på os. Måske i et forsøg på at tvinge publikum til at tage stilling. Der er også gjort smukt brug af metaforer, når fx skuespillerne bades i sukker, eller næsten kvæler sig selv i sukker, for at illustrere nogle personers kvalmende holdning til de Vestindiske øer som en slags turistattraktion.

Desværre er forestillingen lidt usammenhængende. De seks sekvenser er ret forskellige, men alligevel ikke så forskellige at jeg ikke fanger, at de skal forstås som relativt separate dele. Det kommer til tider til at føles lidt revy-agtigt med plat humor og satiriske politiker-fremstillinger. Selvom det er virkelig sjovt, så føles disse sketch-lignende elementer malplacerede.
Forestillingen er én stor kritik af debatten omkring skyld og uskyld, hvilket kan betragtes som et indspark til problemstillingen i sig selv. Desværre gør det lidt rodede udtryk, at jeg bliver efterladt meget mere forvirret omkring emnet, og det gør, at forestillingen har svært ved at sætte sig rigtigt fast hos mig.

… du gerne vil se en dramatiseret diskussion om politiske problemstillinger, som både er smuk, morsom og tankevækkende.

For studerende over 25 år koster billetterne 90 kr. Er man studerende og under 25 år, så koster billetterne 70 kr. Kan man få samlet i alt seks personer under 25 år, så koster hver billet kun 40 kr.