Anmeldelse: A Snowball’s Chance In Hell

Spillested: Bora Bora
Spilleperiode: 10. – 13. april 2018 i Aarhus + danmarksturné i hele landet frem til d. 18. maj 2018.
Anmeldt af: Daniella Ottendal Skovgaard

★★★★★

Året er 1920. På scenen står et gammeldags filmkamera og to gutter i slidte jakkesæt og sixpence. Don Gnu tager os med på en tidsrejse tilbage til stumfilmen og minder os om Chaplin, det sort-hvide lærred og sne på skærmen. Her udforsker de klovnekarakteren, der vel gemmer sig i os alle, og kunsten at fejle. Fejl er nøgleordet for denne performance, hvor det undersøges, hvordan man fejler, hvordan man håndterer sine fejl, og hvad man kan lære af dem. Igennem dans, interaktivt teater og videoværker fremføres en god gammeldags komedie, som vi kender dem fra den tidlige filmtradition.

Mine lattermuskler bliver trænet, og min opfattelse af scenekunst modnes, når jeg ser Don Gnu’s A Snowball’s Chance In Hell. Det er en gennemført og gennemarbejdet performance, der er super veludført i sit stumfilmstema. Jeg er aldrig i tvivl om genren, som er klokkeklar i både æstetik og især sin brug af humor, der giver mig associationer til Charlie Chaplins tidlige farcefilm. Det er sand falde på halen-humor, der trods sin lethed aldrig bliver plat, netop på grund af sin berettigelse gennem forestillingens setting og tema. Det er en flot forestilling, der fører sig frem i både videokunst, musik og evner. Al musik er velkomponeret og bidrager fantastisk til handlingerne på scenen. Scenografi og musik tager mig med på en tidsrejse ind i en gammel tid, som jeg kun kender fra film. Trods sin enkelhed er det en virkningsfuld scenografi og teknik –  især lyset, som fungerer som medspiller i forestillingen.
Don og Gnu er et stærkt makkerpar, hvis samspil er tydeligt præget af mange års samarbejde. De er dygtige dansere med en timing, der sidder lige i skabet – både koreografisk og komisk.
Min eneste ærgrelse er montageformen, der af og til bliver lidt for fragmenteret. De imponerende fragmenter måtte gerne have været lidt længere, og de mindre imponerende blev aldrig rigtig etableret og fangede mig derfor ikke helt.
Men det er et gennemført koncept, der er flot både visuelt og i udførelse. Der er et godt flow mellem forestillingens videoinstallationer, dans, publikumsinteraktion og komiske, sketch-agtige indslag. Med en god brug af scenerummet og omfavnelse af både forestillingens planlagte fejl og publikums spontane fejl, går jeg fra teatret glad for gensynet med Chaplin-humor og stumfilmsmusik.

… du elsker gamle stumfilmskomedier eller du trænger til en humoristisk aften i teatret.

Er du studerende eller under 25, koster billetten kun 90 kr. Hvis du samler en gruppe af dine venner, kan grupper af minimum 10 personer under 25 få billetter til 50 kr. stk., mens grupper af minimum 10 personer over 25 kan købe billetter til 60 kr. stk.