Anmeldelse: The Prince of Egypt

Spillested: Fredericia Teater
Spilleperiode: 6. april – 11. maj (på engelsk). Den danske udgave spiller fra 17. april – 10. juni 2018
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen og Clara Lindstrøm Gleerup

★★★★★

The Prince of Egypt på Fredericia Teater kommer fra start med et brag af en engelsk verdenspremiere, hvor der er hentet skuespillere og dansere ind fra den store internationale scene. Den bygger på den bibelske fortælling om Moses og hans bror; tronarvingen Ramses. Da Moses som spæd bliver lagt i en lille kurv og sendt afsted på Nilen i håb om at undslippe drabene af små israelske drengebørn, vil skæbnen, at Faraoens kone, Dronning Tuya, finder ham. Tuya beslutter sig for at tage ham til sig som sin egen. Moses og Ramses vokser uvidende op på lige fod, og intet kan komme imellem de to brødre – end ikke deres far, Farao Seti. En dag opdager Moses dog sandheden, hvorefter hans liv ændres radikalt. Fra et liv som kongesøn ender han pludselig hos det hebraiske folk i ørkenen, hvor en profeti fortæller ham, at han må befri sit folk fra slaveriet, som hans bror Ramses bl.a. bedriver. Kampen om frihed bliver et ubarmhjertigt opgør mellem de to brødre om Egyptens og det hebraiske folks fremtid. Fredericia Teaters opsætning bygger på DreamWorks-filmen af samme navn, og det er første gang nogensinde, at den opsættes som musical.

Fredericia Teater er kendt for sine spektakulære opsætninger og har især haft kæmpe succes med musicals baseret på kendte tegnefilm, heriblandt Klokkeren fra Notre Dame og Aladdin. Forestillingerne har været tekniske kraftpræstationer, hvor særligt den effektive brug af LED-skærme har fået anmeldere og publikum til at juble. I The Prince of Egypt er der umiddelbart skruet lidt ned for deres vanlige overflødighedshorn af moderne scenekunstteknik. Det gør dog ikke forestillingen mindre smuk at overvære. Der er overladt mere til fantasien, og det klæder forestillingen ualmindeligt godt. Man skal ikke lade sig snyde af det umiddelbart “simple” ydre, for der er ingen tvivl om, at der også i denne forestilling er skruet gevaldigt op på alle teknikknapperne. Fredericia Teater beviser endnu engang, at de kan levere mesterværker, der kan hamle op med de største opsætninger på Broadway.

I rollen som Moses ser vi Diluckshan Jeyaratnam, som færdiggjorde uddannelsen som musicalperformer i 2017. Alligevel formår han at præstere, som om han har en lang og solid karriere bag sig. Han veksler konstant mellem vild drengerøv og barmhjertig og viljestærk ung mand, der står overfor en ubeskrivelig opgave. Med denne rolle synger han sig ind i rækken af Danmarks allerstærkeste musicalperformere. Ved sin side har han Ramses, spillet af den amerikanske Jason Gotay, der også kan bryste sig af en uovertruffen stemme og talent. Gotays Ramses er både grusom og yderst sympatisk. Sammen står de stærkt som det umage brødrepar, og de leverer to troværdige og flerdimensionelle karakterer, som er med til at løfte forestillingens niveau til internationale højder.

Det er dog ikke blot skuespilpræstationerne, der dominerer den flotte opsætning. Fredericia Teater har med The Prince of Egypt taget et valg om at lade dansen få plads. Det er en stor fornøjelse at se et hold af så skarpe dansere, og man fornemmer, at de er “rigtige” dansere og ikke “bare” dygtige musicalperformere. Koreografien læner sig nærmere op af den moderne dansestil frem for den klassiske musical, og det giver forestillingen en skøn og velskåret æstetisk kant, som vi sjældent ser det i musicals på den danske scene.

Fredericia Teater rammer sjældent helt forkert på deres store musicalsatsninger, og i The Prince of Egypt er bundniveauet tårnhøjt. Første akt hænger måske en smule. Det er bestemt en smuk fornøjelse at overvære, at æstetikken på den måde er i højsæde, men det sker desværre også på bekostning af tempoet, som momentvis gør fortællingen en smule langtrukken. Man sidder tilbage med en fornemmelse af, at der godt kunne være skåret lidt mere af historien rundt omkring i første akt. Desuden bliver sproget også momentvis en smule kantet, da de fleste spillere er danskere, der skal præstere på engelsk. De gør det godt, men fremførelsen af det engelske kommer nemt til at stå i skarp kontrast til de flydende amerikanske stemmer, de internationale spillere bidrager med. I starten springer det lidt i ørene, men det er ikke noget forestillingen falder på. Der bliver rettet op på særligt tempoet og flowet i anden akt, hvor forestillingen kulminerer, da Moses endelig slår sin stav i jorden og ved et mirakel formår at skille vandene for at lade det hebraiske folk passere Det Røde Hav. Her får teknikken for alvor fuld – og overraskende – hammer, og det efterlader publikum gispende og hujende. The Prince of Egypt er uden tvivl en både velkomponeret og yderst smuk forestilling på højt internationalt niveau, som man skal unde sig selv at opleve.

… du vil se et spændende og vellykket bud på musical i verdensklasse.

Du kan få billetter til 220 kr., hvis du er heldig, og der er flere tilbage – billetterne bliver nemlig revet væk. Forestillingen rykker til København i sommeren 2019, hvor der endnu er billetter at finde. Man kan desuden også vælge at se forestillingen på dansk, som får premiere den 17. april.