Anmeldelse: Grab Them By The Pussy

Spillested: Teatret Svalegangen
Spilleperiode: 7. april – 4. maj 2018
Anmeldt af: Daniella Ottendal Skovgaard

★★

Forværres kvinders karrieremuligheder, når de får børn? Bør man kalde sit barn hen, høn eller han for at undgå en stereotyp kønsopfattelse? Og er den perfekte kvinde én, du kan købe over nettet og få sendt med posten, eller er det én af naboerne i opgangen? Grab Them By The Pussy er en feministisk komedie om kønsroller, ligestilling og mangel på samme. Vi følger en række lejligheder i samme opgang; det lesbiske par, det unge par med karriereambitioner og diskussioner om familieliv, familien med en deprimeret mor og hormonstyret teenager, den kønsløse familie med barnet Feng Dia, som hverken er en han, hun eller hen… og på øverste etage bor den perfekte kvinde.

Feminisme er til stor debat, og det er derfor ikke overraskende, at en forestilling med netop dette tema har premiere nu. Det er topaktuelt og rammer et ømt sted for de fleste, om man er feminist eller ej. Med Grab Them By The Pussy havde jeg håbet på at se en ny, eller måske bare mere alsidig, side af feminismen og gå derfra lidt klogere på dens facetter. Desværre levede forestillingen ikke op til håbet, og jeg føler, at jeg er blevet konfronteret med de samme konflikter, som er blevet debatteret længe. Bevares, det er skam vigtigt at tale om ligestilling! Men jeg synes, at teatermediet har evnen til at udvide og udfordre horisonter, og den evne gik desværre tabt i denne opsætning.

Forestillingen er en montage af forskellige familieliv og parforhold, og den svinger mellem realistisk dialog og grotesk iscenesættelse. Man skal holde tungen lige i munden for at forstå de mange symbolikker og relationer. Der sker mange ting i forestillingen, som ikke altid synes helt sammenhængende, og jeg har svært ved at finde hoved og hale i de valg, der er taget. Endnu sværere bliver det dog, når de forskellige elementer ikke er konsekvente, og skuespillerne det ene sceneskift bevæger sig som dukker og det næste bare valser af scenen. De mange fine ideer bliver rodede og blandes sammen til en masse af bare mandeben, twist og grønt slim. Dog reddes meget af forvirringen i slutsekvensen, der overrasker og underholder på et højere niveau. Slutningen er klar i mælet og i sin æstetik, der er gennemført og forståelig.

Jeg savner at høre debatten fra flere sider. Trods spinkle forsøg på at sætte manden i fokus er det en kvindedomineret forestilling, der ærlig talt mangler modspil for at være rigtig interessant. I stedet er der meget brok og ikke så meget diskussion, som ellers kunne have udfordret både debatten og publikum. Til tider føler jeg, at både mænd og kvinder bliver nedværdiget, hvilket er en ærgerlig effekt.

På falderebet vil jeg dog rose modet til at lave en feministisk komedie. Den er sjov! Man går ikke tomhændet derfra, blot nærmere underholdt end oplyst og konfronteret.

… du er feminist og gerne vil have fyret op under din kampgejst. De fleste af de konflikter, der tages op, er velkendte og måske sager, du allerede har tæt ind på hjertet.

Er du studerende eller under 25, er der billetter til den nette sum af 97 kroner!