Anmeldelse: Exterminating Angel

Spillested: Det Kongelige Teater, Operaen
Spilleperiode: 23. marts – 6. maj 2018
Anmeldt af: Linnea Lorenzen Fabricius

★★★★★★

The Exterminating Angel er en surrealistisk fortælling om 14 overklasse-venner, der efter en tur i operaen samles hjemme hos et af parrene. Der er lagt op til en festlig aften, men langsomt går det op for de involverede, at de – af mystiske årsager – ikke er i stand til at forlade det rum, de er i. Herefter begynder sære ting at ske, mens vennerne forsøger at opretholde en eller anden form for orden.
Denne Opera er en nyskabt samproduktion mellem Salzburg Festspillene, Royal Operahouse Convent Garden i London, Metropolitan Operaen i New York og Den Kongelige Opera. Den havde urpremiere i 2016 og var meget populær, nu spiller den første gang i Danmark. Komponisten Thomas Adés har baseret sin opera på en kultfilm af samme navn fra 1962 af Luis Beñuel.

“What the hell is going on?!” udbryder en af karaktererne som første replik i anden akt. Han ved det ikke. Jeg ved det ikke. Men det er som et smukt mareridt, vi sammen bevæger os ind i, hvor både livets, kroppens og operaens grænser afprøves. Og selvom jeg kun har set en håndfuld operaer i mit liv, bliver det hurtigt klart, at The Exterminating Angel er den bedste, mest interessante, særprægede og voldsomste opera, jeg har set.

For det første er scenografien virkeligt smuk, hvor en gigantisk portal af træ troner over et overklassehjem og fungerer både som en ildevarslende himmelhvælving og den tilsyneladende åbenstående dør, de ikke kan komme ud af. “Ildevarslende” er i det hele taget et nøgleord for denne absurde fortælling, hvor jeg fra operaens første scene kan mærke, at noget grumt skal til at ske. Lys og lyd spiller med i skabelsen af dette uheldssvangre univers, hvor trommerne er så voldsomme, at jeg til tider føler, at Operaen er ved at blive invaderet af hævnende engle. Musikken bliver leveret med imponerende overbevisning af de mange sangere, som leverer til det yderste. Og som situationen bliver mere intens, udfordres stemmerne også i vildere kompositioner.
Min eneste anke er opsætningens brug af projektioner, der gør mærkeligt opmærksom på sig selv og til tider virker påklistret, men det er til at overse! Desuden havde jeg forventet at kunne forstå teksten, når nu det var på engelsk, men ordene forsvinder i klangen. Derfor må man også dele sin opmærksomhed ud mellem scene og overtekstning.

Denne opera formår at skabe noget helt nyt og moderne samtidig med, at den er fuldstændig tro mod sin genre. Det er som om, Adés har forsøgt at proppe alle operaens konventioner ind i sin historie; overklassen, skingre sopraner, levende dyr, selvmordspagter, utroskab osv., og man skulle tro, at det ville blive for meget, men fordi historien er lige dele simpel og kompleks, står fortællingen helt skarpt.
Efter tæppefald er jeg stadig ikke helt sikker på “what the hell was going on”, men det var smukt, sjovt og voldsomt. Det gav stof til eftertanke og debat med min ledsager resten af aftenen. Det er uden tvivl en opera, som vil blive hos mig i mange år fremover.

… du vil have nedbrudt dine opera-fordomme eller opleve opera på en måde, du nok aldrig har set før. Operaen har en aldersgrænse på 15 år, hvilket giver et lille vink om, at den ikke er for sarte sjæle. Regn med at blive udfordret, påvirket og underholdt.

Det Kongelige Teater har ungdomsbilletter til unge under 25 år til 90 kr. pr. billet. Jeg sad på parket, men fordi der foregår noget på hele scenen hele tiden, blev mit udsyn forstyrret af vedkommende på rækken foran mig. Jeg vil derfor anbefale at sætte sig på en af balkonerne for at have bedst muligt overblik.