Anmeldelse: The Great Paradox of Play

Spillested: Teaterøen
Spilleperiode: 23. – 25. marts 2018 & senere på turné.

★★★

The Great Paradox of Play handler om leg og dét at gøre ting uden at have et klart mål med det. På scenen står tre tryllekunstnere, som i en blanding af dans, fysisk teater, komik og trylleri udforsker noget af den kompleksitet og de nuancer, som begrebet leg gemmer på. Forestillingen er bygget op omkring en masse mere eller mindre klassiske trylle-tricks, der sættes ind i en mere reflekteret kontekst om det at være et såkaldt ‘homo ludens’: Det legende menneske.
Forestillingen er en nordisk co-produktion, der siden februar har turneret i bl.a. Finland og Sverige og har nu et par dage i København, inden den begiver sig videre på resten af sin danmarksturné. Forestillingen kan også ses under CPH Stage i juni.

Det legende menneske er en spændende tematik at behandle i en tid, hvor mange af os er optagede af at nå det hele på kortest mulige tid og med det bedste resultat. I virkeligheden gemmer leg på nogle af de mest grundlæggende aspekter ved at være menneske. Vi begynder allerede at lege, fra vi ligger inde i vores mors mave, og det er vi måske ikke så gode til at blive ved med op gennem vores voksenliv.

Forestillingen lægger ud med en lille historisk forståelse af, hvad leg er. Der drages bl.a. referencer til cirkusklovne og nogle af de tidligste teatertryllekunstnere, som eksempler på vores fascination af leg, og det at se andre lege. De tager også fat i nogle af de mere menneskelige aspekter af leg og undersøger svære følelser såsom jalousi, og når leg bliver til ‘vold’. Alt fremføres primært fysisk og kaster overvejelser og spørgsmål ud til publikum, som så selv kan reflektere over svarene, hvilket jeg synes fungerer godt. De tre performere på scenen er sjove og underholdende. De formår at bruge og kombinere mimik, kropssprog, simple rekvisitter og lyssætning på en god måde.

Desværre er forestillingen temmelig rodet og usammenhængende. Ikke fordi jeg forventer, at der er en lineær historie eller en forklaring på alting, men ofte kommer jeg til at fokusere mere på tryllekunsten, og hvordan det mon udføres, frem for, hvad deres budskab egentlig er. Jeg bliver lidt i tvivl, om det handler om leg, cirkus eller tryllekunst. Kombineret med det lidt tunge og abstrakte univers, som konstant brydes med humor, bliver det svært for mig at forstå, hvor forestillingen vil hen. Jeg føler mig underholdt hele vejen igennem, men den rodede form gør mig mere forvirret, end hvad godt er, og jeg ender med at have temmelig blandede følelser omkring forestillingen.

… du har lyst til at se tre tryllekunstneres abstrakte, alvorlige, men også sjove udforskning af leg, som kan sætte nogle refleksioner i gang om det at være menneske.

Hvis man er under 25 år, koster en billet kun 55 kr. Der er dog meget kort tid tilbage i København, men hold øje med, om de kommer forbi en anden dansk by i nærheden af dig. Ellers kan du se forestillingen under CPH Stage.