Anmeldelse: West Side Story

Spillested: Aarhus Teater
Spilleperiode: 23. marts – 16. maj 2018. Spiller på Aalborg Teater fra. 29. august 2018.
Anmeldt af: Daniella Ottendal Skovgaard og Kathrine Lemmeke Madsen

★★★★★

West Side Story er en musical om bandekonflikter, integration og ikke mindst den store kærlighed. Den latinske pige Maria møder amerikaneren Tony og forelsker sig øjeblikkeligt. Men deres bagland står i vejen for deres kærlighed, skildret gennem de to bander The Sharks og The Jets. Dette er en vaskeægte Romeo og Julie forestilling, der trods død, dans og kærlighed ved første blik, bryder med den gamle eskapistiske Broadway-tradition, og inviterer publikum med ind i en tragisk fortælling om ”os” og ”dem”.

Dirigenten bukker fra orkestergraven, lyset går ned i salen, og forestillingen går i gang. Og hvilken start! West Side Story er kendt for sin ikoniske ouverture, der gennem dans introducerer racekonflikten mellem amerikanerne og puertoricanerne. Har man set West Side Story før, forventer man en stærk start, hvilket opsætningen må siges at leve op til. Dansen, med fuldt ensemble, glider flydende med musikken og er imponerende timet i forhold til både musik og koreografi. Fælles for de mange dansenumre i forestillingen er deres fortællende element, der forhindrer dem i at være overfladisk fyld, men i stedet et narrativt element, der udgør slåskampe, relationer og drengestreger. Inkorporeringen af dans som fortællende element, på lige fod med forestillingens andre elementer, lever op til forventningerne om netop denne klassiker, dog med et fornyet udtryk.

Scenografien er enkel, men effektfuld. Brugen af stilladser fungerer beskrivende om miljøet og bruges hyppigt i koreografi og skuespil. Sammen med lyssætningen er det en visuelt simpel, men gennemført stil, der bakker op om forestillingens mange elementer. Vi er revet med fra starten af og især draget af birollerne Riff og Anita, spillet af Simon Mathew og Lise Koefoed, der begge leverer troværdige præstationer fulde af energi og karisma. Især Mathew leverer et imponerende anslag for forestillingen overbevisende i både sang og skuespil.
Bikaraktererne og bandekonflikten stjæler dog rampelyset fra de ellers udmærkede hovedroller, der med lidt tilløb også får vist deres værd og leverer en meget flot slutning. Spændingen mellem de to bander overdøver den lidt for overnaturlige og overfladiske kærlighedshistorie mellem Maria og Tony.

Få gange falder vokal eller skuespil en smule igennem og gør, at opsætningen taber en smule terræn. Vi forføres dog hurtigt igen af drengebandernes energi og timing, som generelt løfter forestillingen til et højere niveau. Sidst skal forestillingen have ros for at sænke tempoet og lege med stilheden, hvilket kan synes som en sjældenhed i musicals. Vi går rørte fra teatret og håber, at Aarhus Teater og Aalborg Teater inviterer os på sådan en oplevelse igen!

… du trænger til at blive rørt til en lille tåre eller elsker musicals.

På udvalgte dage kan studerende få billetter til kun 60 kr!