Anmeldelse: Hospitalet

Spillested: Sort/Hvid
Spilleperiode: 17. marts – 14. april
Anmeldt af: Mads Andersen og Trine Berg Balle

★★★★★

Forestillingen Hospitalet er skabt i et samarbejde mellem Aarhus Teater og Sort/Hvid. Den beskrives som en dokufarce og er en kritisk kommentar mod det danske sundhedssystem, hvor læger og sygeplejersker er presset til det yderste pga. besparelser og effektivisering. Midt i det hele står sygeplejersken Una, der er splittet mellem sit sygeplejeløfte og det svigt, der opstår over for patienterne, når der ikke er tid til dem. Hun kæmper for at holde sig oven vande blandt et personale, der er ved at bukke under, og det bliver efterhånden svært at kende forskel på, hvem der er patient og hvem, der er ansat. Una vil gøre oprør og lave revolution. Der må gøres noget. Kampen for retfærdighed vil dog have fatale konsekvenser for patienterne pga. strejke, men er det ikke det værd, hvis det kan resultere i et bedre system? Skal vi lade hospitalet bukke under? De er alle brikker i et ubarmhjertigt spil om overlevelse.

Det er tid til forandring og Christian Lollikes samfundsspiddende satire er et godt sted at starte. Hospitalet er en morbid, frastødende og decideret klam forestilling og bør af den grund ses af alle – især dem, der befinder sig på Christiansborg. Den er et desperat opråb og et skrig om hjælp fra en del af samfundet, der er under konstant pres og som altid må gå på kompromis for at imødekomme stramninger, effektivisering og nye, smarte ‘program optimizations’. Budskabet er skrevet brunt på hvidt, når patienterne forsømmes og stomiposer eksploderer ud over publikum; der må gøres noget nu, for sygehusvæsenet er langsomt ved at forvandle sig til et lallende, bizart cirkus.

Hospitalet er en vellykket ensembleforestilling med et godt flow og en imponerende scenografi. Rummet ændrer sig gradvist fra at være sterilt og tillukket til at åbne sig op og nærmest tage form af en manege, hvor det ene absurde nummer afløser det andet. Visuelt er universet på mange måder ganske naturtro; personalet er klædt i hvide kitler, patienterne ligger i hospitalssenge og rengøringsdamen trasker søvnigt rundt med sin maskine om natten. Det er skuespillernes pludseligt fysiske spillestil, der får os til at stille spørgsmål ved det hele; læger, der gaber højlydt, kører hårdt ind i væggene på kontorstole eller gemmer sig bag store planter.

Under forestillingen er der et underliggende soundtrack, der både understøtter situationerne, bidrager til forestillingens fremdrift og til tider skaber kontrapunktiske effekter. Der balanceres på en knivsæg mellem det tragiske og komiske, og forestillingen igennem sidder man med tvivlen om, hvorvidt man skal grine eller græde. De til tider bizarre scenarier virker måske overdrevne og helt ude af proportioner, men det er jo netop det, vi skal forstå. Det her cirkus er hverdag og virkelighed for sygeplejersker, læger og deres patienter. Indsmurt i alle former for kropsvæsker, og en god omgang Othello-lagkage, leverer Patricia Schumann den afsluttende kommentar: “Men bare rolig, det her sker jo ikke i virkeligheden”, og vi forlader salen med fornemmelsen af, at det jo netop er det, det gør.

… du vil se en syret, tragikomisk og møg aktuel forestilling, der har et helt utrolig vigtigt budskab.

Er du under 25 år koster en billet 115 kr. Er du over 25 år og studerende koster en billet 135 kr. Derudover har teatret en masse grupperabatter, så se endelig efter på deres hjemmeside.