Anmeldelse: Underkastelse

Spillested: Betty Nansen Teatret
Spilleperiode: 17. marts – 7. april 2018.
Anmeldt af: Tobias Carl Højmark Mathiassen, gæsteanmelder

★★★★★

Forestillingen Underkastelse er en adaptering af den franske provokatør og forfatter Michel Houellebecqs roman Soumission fra 2015. Året er 2022, og der er valg i Frankrig. Marine Le Pen og resten af de højreorienterede ekstremister fra Front National står til at rage magten til sig. Men i et desperat forsøg på at undgå det danner Socialistpartiet koalition med partiet Det Muslimske Broderskab, der vil indføre sharia-light. Samtidig indhylles Paris’ gader i borgerkrigslignende tilstande, og midt i alt det finder vi Francois – lektor ved universitetet Sorbonne. Han vandrer apatisk og uberørt gennem sin ensformige tilværelse, hvor mikroovnsmad, YouPorn og unge kvindelige studerende afløser hinanden på skift.

På scenen står Francois’ i skikkelse af Lars Brygmann, og bag ham er syv kvinder iklædt en blanding mellem kontor- og skolepigeuniform. De syv kvinder bliver kaldt et tavst kvindekor givetvis for at synge videre på patriarkatets gamle sang om, at kvinder skal ses og ikke høres. Og set bliver de. De måske undertrykte, men velformede kvinder bevæger sig rytmisk og sensuelt, mens de klæder sig af i etaper under Brygmanns indledende monolog. På et tidspunkt står de med ryggen til publikum i blot BH og nederdel. Foroverbøjet lader de nu nederdelen glide af og frem toner syv umådeligt flotte kvinderøve i lingerie. Jeg stirrede længe og indtagende, og det var umuligt fjerne øjnene fra dem. Jeg glemte for et øjeblik alt om monologen og Lars Brygmann. Eller et øjeblik er måske en underdrivelse. Jeg stirrede for længe, for pludselig vendte kvinderne sig om og gik frem på scenen, og jeg blev konfronteret med deres øjne og ansigter – deres forskellige jeger. Med det samme begyndte mit stive blik at flakke, jeg rødmede i sædet og efter nogle febrilske tanker landede mit blik igen hos Brygmanns Francois. Jeg fik ondt i maven. Ondt i maven fordi jeg sad der i mørket og stirrede og følte mig klam, og dermed indledte jeg som tilskuer et seksuelt hykleri, som opsætningen udstiller i kraft af dette tavse kvindekor.

I rollen som Francois spiller Brygmann, som var han skyggen af alle mine tidligere mandlige undervisere på universitetet på samme tid. Han er iført mellemleder-sko, bukser fra Mister og en skjorte, der er brugt for meget og strøget for lidt. Og perfekt pjusket smager Brygmann lidt ekstra på de flotte tidstypiske buzzwords fra akademikernes verden. I de første 10 minutter formår han endda at lyde præcis så belærende, som en underviser fra universitetet har for vane. Men herefter krakelerer billedet, og den selvtillidsfulde overflade brydes, idet vores rejse ind i Francois’ fallerede sind begynder. Over nogle omgange møder vi nu en raserende og råbende Francois, og Brygmann spiller disse udbrud perfekt balanceret mellem indestængt og påtaget. Gennem resten af stykket sidder jeg og overvejer, om han virkelig mener de udbrud, eller om det bare var et billede på den påtagede indignation, vi alle ifører os på ugentlig basis uden rigtigt at gøre noget ved noget. Og med det lykkes Brygmann og opsætningen af Underkastelse faktisk at belyse vores vestlige tvivl og afmagt. Efterfølgende indgår Brygmann i en forceret pas de deux med en motorsav, der har til formål at afskære Francois og Frankrig fra deres sidste ædle dele og værdier. En reaktion, der er så meget ude af proportioner med stykkets øvrige tone, at det får mig til at tænke på en nærværende lockout, og jeg begynder at klukke af grin i mit sæde på 8. række. Jeg elsker det! Vi er Francois!

… du vil se en vidunderlig, vittig, aktuel og vigtig forestilling med en senet Lars Brygmann i topform. Underkastelse får mine største anbefalinger.

På Betty Nansen Teatret får alle unge under 25 år og studerende uanset alder 100 kr. i rabat pr. billet, dog ikke på deres i forvejen billige D-­pladser.