Anmeldelse: Solitudes Duo

Spillested: Bora Bora
Spilleperiode: 13. – 15. marts 2018
Anmeldt af: Kathrine Lemmeke Madsen

★★★★

Solitudes Duo er en danseforestilling skabt af den berømte canadier Daniel Léveillé, der skildrer tosomhedens mange facetter gennem dansens alsidige stilarter og musikkens farvende toner. Forestillingen er en udvidelse af hans anmelderroste soloprojekt Solitudes solo, som hev adskillige priser hjem. Ligesom forgængeren præger Léveillé scenen med nøgenhed, minimalisme og gentagelse – elementer, som skaber en enkelthed, der giver plads til fortællingen og menneskene i den.

Solitudes Duo er dansens bud på, hvad der sker, når sex og samliv blandes. I forestillingen betragter publikum nemlig fem forskellige serier mellem mennesker i en konstellation mellem mand-mand, kvinde-mand og kvinde-kvinde. Det kommer lidt endimensionelt fra start med en tydelig afgrænsning af, hvilken type fortælling den første herre-duo danner ramme om, men jeg får hurtigt vakt min interesse igen. For Léveillé har fat i noget. Han formår at få skabt et rum, hvor balancen mellem to mennesker er i fokus – simpelthen fordi der hverken er scenografi eller lys-leg til, at det kan forstyrre. Det er et intimt rum, der undersøger relationen mellem to mennesker. Hvem styrer showet og hvem følger med? Hvad har de brug for? Der er noget utroligt smukt og poetisk ved at se disse spørgsmål folde sig ud i dansens ordløse sprog, der går fra den ene yderlighed til den anden.

Forestillingen bærer præg af forskellige stilarter inden for dansen, hvilket er med til at forstærke kompleksiteten mellem to mennesker. Man oplever de elegante trin fra balletten, den indholdsrige fortælling fra moderne dans og den mere aggressive stil fra en kampsport-inspireret koreografi, og det er langt fra rodet at se på. Der gøres nemlig brug af mange koreografiske gentagelser, og det skaber et legende og enkelt udtryk mellem duoerne. Det giver flere dimensioner til forestillingen og fungerer rigtigt godt! I den forbindelse skal der gives en kæmpe ros til de fantastisk dygtige dansere, der formår at få teknisk svære løft til at se legende lette ud og får mig til at føle: ”Wow, hun fløj jo!”.

De flere dimensioner kommer også klart til udtryk gennem valg af musik. Man tager en tur tilbage til Bachs toner og springer frem til rock n’ roll og The Doors. Umiddelbart lyder det som en dårlig cocktail, men det har faktisk en forstærkende effekt af duoernes tilstand.

Solitudes Duo er en forestilling, der fysisk imponerer og giver stof til eftertanke. Det er et flot danseunivers med en poetisk lethed og øjeblikke af verdensklasse.

… du vil se en flot og vellykket danseforestilling, der sikkert bevæger sig rundt i forskellige stilarter.

Studerende eller folk under 25 år kan få fingre i en billet for kun 90 kroner.