Anmeldelse: Midt om natten

Spillested: Tivolis Koncertsal
Spilleperiode: 15. marts – 29. april 2018
Anmeldt af: Mads Andersen

★★★

Midt om natten er en ny musicalversion af Kim Larsen, Erik Balling og Henning Bahs filmmanuskript til en af dansk films største biografsucceser. Her møder vi de folkekære karakterer Benny, Arnold, Spacy og Susan Himmelblå, der synger Kim Larsens sange fra albummet af samme titel, der stadig er et af de mest solgte albums i Danmark. Derudover indgår der også en lang række af Gasolins største hits i denne historie om drømme, frihed, lighed, kærlig og ansvar.

På scenen står et kæmpe cast af talentfulde skuespillere, dansere og musikere, der virkelig går til den og giver den alt, hvad den kan trække. De er utrolig dygtige og synger fantastisk! Især sangeren Gustav Wolter, der her debuterer på musicalscenen i rollen som Benny, synger ubeskriveligt godt. Bandet spiller røven ud af bukserne, og jeg kan ikke lade være med at sidde og synge med på alle de velkendte sange, som har en plads i de flestes hjerter.

Som noget nyt har man tilført en form for rammefortælling til den originale historie, der foregår i nutiden. Her følger vi Susan Himmelblås søn, der til sin moders begravelse møder gamle Arnold, som ender med at fortælle historien om besætterne og fristedet ”Haveje”. Hertil kommer en mistanke om, hvem faderen til Susans søn er. Er det Arnold? Eller er det Benny? Dén fortælling er desværre ligegyldig, irriterende og ødelæggende for den ellers gode historie. Enkelte øjeblikke kan karaktererne i fremtiden simpelthen ’fryse’ den handling, der udspiller sig i fortiden, bevæge sig ind mellem karaktererne og flytte rundt på dem. Det fungerer simpelthen ikke, og jeg sidder blot og venter på, at vi kommer tilbage til den historie, som vi alle kender så godt.

Yderligere er der taget nogle sceniske valg, som fremstår ufrivilligt komiske og pinlige. Et eksempel er i en af ’fremtidsscenerne’, hvor vi befinder os ved Susan Himmelblås begravelse. Her kommer en danser ind som engel med trikot og vinger og danser ballet. Det falder totalt til jorden og fremstår komisk og idéforladt – som et desperat forsøg på at få en danser med på scenen. Derudover bliver den folkekære sang ”Kvinde Min” sunget af et par, mens de har sex på scenen. Hun sidder simpelthen og ridder ham, mens hun udbryder Kim Larsens tekst i en form for orgasme. Det er pinligt og ødelæggende, og jeg tror aldrig, jeg vil tænke på andet, når jeg for fremtiden hører sangen. Det er ærgerligt, at man med så gode skuespillere, sangere og musikere piller så meget ved den gode historie og ender med en lidt ærgerlig iscenesættelse.

… du vil høre noget utrolig godt musik, se nogle dygtige skuespillere give den gas og samtidig opleve debutanten Gustav Wolter – han er en stjerne!

Billetterne varierer i pris alt efter, hvor du vælger at sidde i salen, men der er rabat for unge under 25 år, så tjek det ud.