Anmeldelse: Danmark, mit fædreland

Spillested: Biblioteket på Rentemestervej + danmarksturné
Spilleperiode: 14. – 23. marts 2018

★★★

Danmark, mit fædreland er en co-produktion mellem 7 forskellige teatre fra hele Danmark. De er gået sammen om at besvare spørgsmålet: “Hvad kan min egn bidrage med til et danmarksportræt?”. På scenen er en skuespiller fra hvert teater, som alle har taget en genstand med for at bidrage til portrættet. Gennem en række meget forskelligartede scener udforsker de idéen om danskhed. Det er således ikke en lineær fortælling, men nærmere en mosaik med små sekvenser, som alle bidrager til det endelige billede af, hvad danskhed kan være i år 2018. Forestillingen spiller i forskellige byer over hele landet med en ny instruktør hvert sted. Ophavskvinden bag er Josephine Nørring.

Scenen er et kridhvidt galleri-agtigt rum, hvori mærkværdige genstande er placeret i oplyste montre. En shawarma, en sukkerroe og janteloven er bare nogle af de i alt syv udstillede genstande. Syv skuespillere træder frem på scenen og skiftes til at præsentere deres kunstgenstand, som har en relation til den egn, de kommer fra, og som de mener kan bidrage til danmarksportrættet. Herefter følger i alt syv små scener med meget forskelligt indhold og udtryk. Vi kommer både igennem et nedstyrtningstruet kystsommerhus med et homoseksuelt par, et hospital med en ældre mand, som er blevet afhængig af sin medicin og en ældre bornholmsk mand, som er groet fast i en klippe som symbol for hans traditionalistiske afsky over for alt nyt. Nogle af historierne er sjove, mens andre er tragiske, smukke eller abstrakte. Det er nogle dygtige skuespillere, og det er interessant at se de mange forskellige holdninger til og idéer om, hvad danskhed er. Der er klart nogle sjove og smukke idéer undervejs, som fx sammenligningen mellem den nye popstjerne-generation over for den gamle ‘røde mor’-generation eller scenen med en pige, der dyrker yoga over for en muslimsk pige, der beder. Kontraster og sammenligninger er gennemgående i mange af sekvenserne.

Desværre bliver udtrykket meget rodet, og jeg har svært ved at finde hoved og hale i de forskellige historier, og hvordan de kan relatere til hinanden – udover at de selvfølgelig alle viser en bestemt side af Danmark. Der bliver taget for mange tematikker op, hvilket desværre skaber en lidt for fragmenteret forestilling. På trods af at mange sekvenser fungerer godt isoleret set, synes jeg ikke, de kommer helt i mål med at få skabt et samlet portræt af, hvad Danmark er.

… du vil se en moderne collage-forestilling om Danmark, som både er sjov, alvorlig og smuk.

For unge under 25 år koster billetterne 105 kr. For dem, som er over 25 år, men er studerende, koster billetterne 125 kr. Kan I samle jer min. seks personer under 25 år, så kan I slippe afsted med kun at betale 40 kr. pr. billet.
Truppen er ca. halvvejs i deres danmarksturné, og man kan stadig nå at se forestillingen i København, Holbæk, Nykøbing Falster og på Bornholm.