Anmeldelse: Det går ned

Spillested: Teaterhuset Filuren
Spilleperiode: 8. – 23. marts 2018
Anmeldt af: Kristoffer Spender

★★★★

I forestillingen Det går ned møder vi den søde og skønne Caroline. Hun har fødselsdag og hele verden kigger på hende, dog uden rigtig at anerkende hendes væsen. Hun har alles forventninger og andres problemer på skuldrene. Men ingen tænker på Caroline. Hendes far vækker hende på hendes fødselsdag med konfetti og generelt pinlig opførsel, men han ænser ikke, at Caroline faktisk slet ikke synes, det er spor morsomt. Da hun ankommer til skolen, møder vi alle hendes såkaldte venner, men de har mest bare travlt med at læsse alle deres sorger og glæder udover hende. Carolines veninde har lige haft sex med en fyr og vil fortælle hende alt om det, så det ender med, at Caroline på sin egen fødselsdag siger tillykke til sin veninde.

Denne hjertevarme og rørende ungdomsforestilling stiller skarpt på skildringen af unge mennesker og de problematikker, de møder og skal håndtere anno 2018. Den stiller skarpt på deres liv og deres virke – både det, der foregår på SoMeplatforme og ofte som en envejskommunikation, men også det, der foregår i det daglige liv, hvor man ikke forventer en generel samtale, men hvor man bare skal smile og nikke og så bagefter leve op til en hel verdens forventninger. Caroline forsøger bare at være Caroline, men det er svært, når hun også skal være dygtig, robust, smart, klog, forelsket, rummelig og derudover også altid være på og glad. Caroline har en overvældende tilværelse, hvor et 7-tal i skolen er lig med, at hun både er doven og ikke imødekommer det billede, som alle andre har opstillet af hende. Kort sagt handler forestillingen om unge mennesker og alle de stressfaktorer, de er udsat for.

Forestillingens tematik kiler sig lige ned i mellemrummet mellem at være noget for andre og at være noget for sig selv. Jeg mærker, at skildringen af Caroline og alle de andre unge mennesker viser et ærligt og nuanceret billede af en generation, deres problematikker, sociale normer, deres måde at være i verden på. Som fra et voksent synspunkt nogle gange godt kan være lidt svært at forstå. Forestillingen forsøger ikke at fortælle, at de unges væremåder er roden til alt ondt. Den viser derimod, hvordan man kan have det, når man kommer hjem, når man er privat, når kameraet er slukket, når man er “offline” og pludselig rammes af en fear of missing out. De to skuespillere rammer en stil, der er i øjenhøjde med de unge mennesker, de gestalter. Sara Line Møller Olsen spiller Caroline og Matias Hedegård Andersen spiller alle de øvrige personer, som Caroline er i kontakt med – det vil sige hendes far, hendes veninder, den søde dreng i klassen og så videre – alt sammen vist ved hjælp af skiftende parykker. Den konstellation kan jeg særligt godt lide, og der er især en scene mellem Caroline og hendes veninde, som er sød, lunefuld og sjov. Sproget er aktuelt og virker naturligt. Jeg mærker en vigtig forestilling med hjertet på det rette sted.

Alligevel er det, som om den teknisk mangler lidt. Blandt andet er starten præget af en nervøsitet, som den aldrig helt kommer sig over. Jeg sidder tilbage med en tekst og en spillestil, som havde et klart udtryk og udsagn, men jeg efterlades også med en lidt hakkende fornemmelse. Særligt tidsaspektet virker mangelfuldt, og jeg har lidt svært ved at kapere progressionen, hvilket gør, at der til tider mangler både rytme og tempo. Podiet, som skuespillerne benytter sig af, falder godt ind i tematikken om at være på og ikke på, men alligevel er scenografiens samlede udtryk dog stadigvæk lidt af en gåde for mig. Dermed mangler helhedens udtryk stadig en del og virker en smule ubagt. Alligevel er der gode scener og fine øjeblikke. Især når de går i cirkler eller synger den meget catchy sang “Alt er guld”

… du er ung og mangler noget eller nogen til at sætte ord på de ting, du går og tænker. Se den som voksen, hvis du vil have et godt indtryk af, hvordan unge egentlig går rundt og har det.

Forestillingen koster 65 kr. for alle. Den spiller primært om middagen som matiné, men har du andre planer der, så er der også aftenvisninger på specifikke datoer.