Anmeldelse: Crash

Spillested: Edison, Betty Nansen Teatrets anneksscene
Spilleperiode: 3. – 24. marts 2018
Anmeldt af: Sóley Freyja Eiríksdóttir

★★★

Crash er en forestilling med mange kombinationer af elementer, jeg ikke har mødt før. Det er en musikforestilling med opera og pop, dukker, live-musik på strengeinstrumenter og en smadret bil på scenen. Performer og dukkefører Svend E. Kristensen og sopran Regina Unnur Ólafsdóttir udspiller historien for publikum: et par kører galt, bilen splintres ad og deres kroppe opløses fra det, de engang var.

Konceptet er simpelthen for sammensat for mig. Der er alt for mange komponenter og idéer i ét og samme musikalske drømmeunivers. Jeg savner noget enkelt, som kan få lov til at stå alene og give ekko i forestillingen. Musikken er utrolig stærk og stemningsskabende, men bliver underlægningsmusik, som mister styrke ved konstant at være aktiv. Jeg savner stilhed, som har en ekstrem effekt i de få øjeblikke, den får lov til at få plads i salen. Det er i de små stilhedsmomenter, at forestillingen rammer mig og giver mig en mavepuster. Det går desværre hurtigt over, for straks er der stærk og følelsesladet musik igen. Desuden må jeg indrømme, at operaen får mig til at stå helt af. Jeg forstår ikke de ord, der bliver sunget, og jeg føler, at jeg går glip af vigtige pointer i fortællingen. Jeg kan dog godt se ironien i, at jeg ønsker mig stilhed i en musikforestilling.

Trods de mange komponenter og den forvirring jeg sidder tilbage med, er det en utroligt æstetisk gennemført forestilling, som er både smuk og dejlig at se på. Musikken får også en æstetisk funktion, da de to musikere, som sidder i baggrunden af scenen, bliver en slags levende scenografi, som er meget fascinerende at kigge på. Helhedsindtrykket fungerer bare ikke for mig.

… du vil se en dyster og poetisk forestilling med musik som den dominerende formidler.

Unge under 25 år kan få billetten til 50 kr.