Anmeldelse: Bustin Jieber har brug for en pause

Spillested: Zangenbergs Teater
Spilleperiode: Sidste spilledato var d. 7. marts
Anmeldt af: Trine Berg Balle

★★★★★

Det kan ske for selv den bedste (ja, selv for Justin B.), at presset bliver for stort og man må hive stikket. Bustin Jieber har brug for en pause er en forestilling om at være ung og usikker, men også om spirende venskab og at lære at sige fra. De to piger Caroline (Mathilde Eusebius) og Fanny (Ida Lund) starter en fanklub for dedikerede Justin Bieber-fans ”på Sjælland og Øerne”. De igangsætter en koncert, der skal hylde Justin, men render både ind i rettighedsproblemer, pres fra sociale medier og konkurrence fra den anden Justin-fanklub på skolen. Med enkle, effektfulde virkemidler og et velskrevet manuskript erklærer forestillingen, at det er helt okay at tage den med ro.

Børne- og ungdomsforestillinger kan tendere til at blive overpædagogiske eller måske endda belærende. Det gode budskab skal skæres ud i pap, og ingen må forlade lokalet uden smil på læben og konfetti i håret. Bustin Jieber har brug for en pause er egentlig en sådan forestilling; der er både konfetti og feel-good, men budskabet manifesteres alligevel på en virkelig fin og subtil måde.

Fortællingen foregår på to handlingsplaner; fiktionen, hvor Caroline og Fanny bliver venner og påbegynder forberedelserne til den store hyldestkoncert til Bustin (et navn, som til stor underholdning for publikum udvikles som følge af Kodas rettighedsregler). Sideløbende med den historie får vi med videoklip og reelle facts en grundig indførsel i den populære popsanger Justin Biebers liv. Og det er ikke altid været let. Med succes og fame følger krav og en uendelig mængde pres fra omgivelserne. Det bliver for meget for Justin, og han opfører sig mere og mere besynderligt og aflyser til sidst sin turné.

Efterhånden mødes de to planer, og pigerne begynder at mærke, hvordan presset fra deres egen koncert påvirker både deres venskab og hverdag generelt. Det er et stærkt øjeblik, der kommunikerer helt i øjenhøjde med det unge publikum, og det lykkes utroligt godt for de to skuespillerinder at tale ind i en tid, hvor færden på sociale medier og konkurrence om popularitet starter i en tidligere og tidligere alder.

Med deres naturlige spil og rummets enkle scenografi, der består af et par trækasser, farvede lamper og en helt igennem fantastisk papfigur af ”Bustin”, skabes en god dynamik, der skiftevis får salen til at grine og giver en lille klump i halsen. Budskabet er klokkeklart; sommetider er presset på vores skuldre for stort og det hele bliver simpelthen for meget – men så længe man har en god ven, så skal det nok gå, og så betyder det ingenting, om man har 1 eller 1000 følgere på Instagram. Heldigvis bliver budskabet aldrig frelst, og det er dermed befriende med en børne-ungdomsforestilling, der tager sin målgruppe alvorligt.

… du og/eller et ungt mennesker, du kender, har brug for en omgang feel-good, gode grin og en masse stof til eftertanke!

Desværre spillede forestillingen kun til d. 7. marts. Vi hepper på en genopsætning!