Anmeldelse: Ikke uden min mor

Spillested: VerdensKulturCentret og turné (tjek http://www.teatergrad.dk)
Spilleperiode: 1. – 17. marts og 31. maj – 9. juni 2018
Anmeldt af: Sóley Freyja Eiríksdóttir

★★★★★

Dette er en hyldest til kvinden. Til mødre, døtre, bedstemødre – ja, til alle generationer af kvinder. Scenekunstgruppen danskdansk står bag forestillingen, som er baseret på 76 interviews med kvinder fra Danmark med rødder i 12 forskellige lande. Forestillingen består af flere korte scener, som fire skuespillerinder spiller. Der er musikalske indslag og publikum inviteres også til at tale om deres egen mor med den person, de sidder ved siden af. Det er en forestilling med rørende og smukke historier om alt fra hverdagens små øjeblikke til livets store begivenheder.

Jeg er mildest talt begejstret for den her forestilling. Jeg træder ind i rummet i VerdensKulturCentret og mødes af en uformel publikumsopsætning med “scenen” i centrum. Her er ingen scenelys, men kun almindelig rumbelysning fra loftet. Scenografien ser også hjemmelavet ud med nogle lidt vakkelvorne pæle, der er sat op rundt om publikum. Imellem dem hænger snore med tøjklemmer og på dem hænges farvekoordineret vasketøj og billeder af kvinder op. Der hænger også fire tæpper i rosafarver, som ligner vulvaer. Gennem disse fødes de fire skuespillerinder i første scene og historierne om kvinden, moderen og datteren begynder. Kvaliteten af ‘hjemmelavethed’ gennemsyrer hele oplevelsen og fungerer super godt. Jeg får en følelse af at være inde at se mit (ufødte) barn eller en nær ven optræde – en følelse af stolthed og engagement.

Vi bliver bedt om at lukke vores øjne og tænke tilbage på vores mor i vores barndom. Efter en kort stund alene med minderne, bliver vi bedt om at dele det med sidemakkeren. Rummet vækkes til live på et splitsekund og fyldes af kvindestemmer. Skuespillerinderne har svært ved at få stilhed igen til at fortsætte forestillingen, for de har nu etableret et fællesskab mellem os.

Vi får også serveret de lidt mere dystre fortællinger om afvisning og død, men den generelle stemning formår alligevel at være feel-good og smuk. Forestillingen spiller på de store følelser og rører mig dybt. Men når emnet er “mor” er det heller ikke let at komme udenom de store følelser. Hun er trods alt det menneske, der gav os livet gennem sin krop.

… du er en kvinde! Simpelthen. Og tag en af de vigtige kvinder i dit liv med dig.

De billigste billetter kan du få til 40 kr. stykket, hvis du og fem venner under 25 år køber dem sammen.