Anmeldelse: Jorden går under på fredag

Spillested: Studenterrevyen – Kulturhuset Indre by
Spilleperiode: 3. – 24. marts 2018
Anmeldt af: Linnea L. Fabricius og Clara Lindstrøm Gleerup

Studenterrevyen er en amatørrevy med en lang tradition for at underholde unge som gamle med et godt grin, sjove sange og velsmurte sketches. I Jorden går under på fredag er publikum, sammen med skuespillerne, spærret inde i en bunker på ubestemt tid, da verden udenfor tilsyneladende er ubeboelig. I bunkeren møder vi bunker-vagten og konferencieren (ærkeenglen?) Gabriel samt fire meget forskellige individer; Harald, Milo, Milla og Lotte, som undervejs (tilsyneladende) skal lære at forstå og respektere hinanden. Alt dette foregår både på scenen og på gulvet foran scenen. Skuespillerne kommer derfor helt tæt på publikum.

Forestillingen er blevet til ved improvisation, hvilket desværre skinner igennem; skuespillerne har svært ved at huske deres replikker, og de enkelte scener virker underligt formålsløse. Vi har fornemmelsen af, at der stadig improviseres på scenen. Det samme kan siges om stykkets helhed, som mangler dramatisk udvikling og kontinuitet. Allerede fra start føler vi os i dén grad hægtet af historien, der i løbet af den sidste halve time kører helt af sporet. Til sidst er det svært at finde hoved og hale i, hvor forestillingen forsøger at styre os hen.

Revygenren karakteriseres normalt ved en blanding af musikalske, satiriske, tale- og danseindslag. I et forsøg på at holde fast i genren bliver der derfor også både sunget og spillet musik i løbet af forestillingens halvanden times varighed. Det er dog synd, at spillerne delvist glemmer teksten og synger så mumlende, at det er svært at høre, hvad de egentlig synger. Det skyldes måske delvist en usikkerhed i teksten samt det faktum, at spillerne synger hver sin toneart og ikke følger takterne.

Skuespillerne har på skift monologer, men igen er det uklart, hvad pointerne er. Der dukker bl.a. umotiverede jokes om pædofili, X-factor og selvrealisering op; alle forsøgt bundet op på det overordnede tema “bæredygtighed”, hvilket fejler kraftigt. Begge går vi derfra uvidende om, hvorvidt temaet egentlig er bæredygtighed, for der dukker et hav af uforløste temaer op såsom individualitet, misbrug af sociale medier, selvrealisering og overtagelse af verdensherredømmet. Det fortsætter i en uendelighed, men vi ånder dog lettet op idet skuespiller Mads Mathias Knudsen kommer på scenen. Han er sjov og sød som Harald, den kristne duksedreng gone bad og brager sådan igennem, at selv hans medskuespillere ikke kan styre lattermusklerne. Det vejer dog ikke op for, at også han mod slutningen af forestillingen tåger rundt i forvirringen om, hvad forestillingen egentlig vil.

Vi kan ikke følge med, for der er ikke noget at følge med i. Der er ingen konklusion på konflikten og karaktererne kommer aldrig ud af bunkeren – men publikum gør. Vi har en fornemmelse af, at instruktøren har ladet de medvirkendes fantasi løbe løbsk og derefter ikke evnet at samle dette til en fortælling. Al forvirringen går desuden på, at hele præmissen for bunkeren og de låste døre brydes adskillige gange; døren kan ikke åbnes, men bliver åbnet adskillige gange (både for pausen og af de medvirkende), bunkeren mangler alt, hvad hjertet begærer – alligevel står Milos yndlingsinstrument, en saxofon, i hjørnet klar til at blive spillet på, og Milla kan stadig spise sin yndlingspasta; pasta formet som kattehoveder.

Jorden går under på fredag har fået lov til at løbe løbsk, men det er mildt sagt ikke revy. Vi står dog også tilbage med en undren over, hvad det så egentlig er. Der bliver selvfølgelig taget højde for, at dette er en amatørforestilling, men her må også forventes en vis forståelse for teatrets virkemidler og konventioner – det oplevede vi desværre ikke.

… du har en forkærlighed for skolekomedier og glade amatører.

Billetter koster som standard 110 kr., men som studerende kan du slippe med 75 kr. Kom desuden i god tid, da pladserne er unummererede og en kreativ publikumsopsætning kan betyde, at du kommer til at sidde med ryggen til scenen.