Anmeldelse: Atlantis

Spillested: Teaterøen
Spilleperiode: 2. – 11. marts 2018

★★★★

Amatørforeningen Nørrebro Musicalteater for unge mellem 18-30 år har eksisteret i et år og har nu kastet sig over musicalen Atlantis som deres tredje produktion. Musicalen handler om kongeriget Atlantis, som mangler en tronarving, da kong Atlas ikke har nogen sønner, og hans datter prinsesse Adalena endnu ikke er gift. Hærfører Jabadoor har udset sig muligheden for at kunne overtage tronen. Adalena forelsker sig i Silvan, en mand af folket, og han bliver hurtigt viklet ind i Jabadoors spil om at få myrdet Atlas, så Jabadoor selv kan overtage tronen. Atlantis er en gennemkomponeret musical fyldt med kærlighed, drama, dans og masser af fantastiske sange.

Atlantis har i mange af sine opsætninger igennem tiden været fuldstændig udsolgt, så det er modigt og ambitiøst af en amatørforening at prøve kræfter med en så populær forestilling. Det viser sig at være lidt af en rutsjebanetur at se Nørrebro Musicalteaters udgave. Der er temlig varierende kvalitet over hele kammen. Skuespillet fungerer noget af tiden, men ofte bliver skuespillerne for stive i kroppen. Andre gange kommer nogle fra ensemblet til at have et for overdrevet udtryk, som får dem til at fylde mere, end hvad godt er.

Til gengæld må jeg rose samtlige store roller for deres flotte sangstemmer. Atlantis er en sangbåren musical, så det er fuldstændig afgørende, at musikken fungerer. Også orkesteret gør et smukt stykke arbejde med de svære polyrytmer, mærkelige instrumentinddragelser og stramme marchrytmer, som skaber et professionelt underlag. Også de stykker, hvor hele ensemblet synger i kor giver til tider kuldegysninger.

En enkelt skuespiller fortjener at blive fremhævet. Magnus Bruno Corvenius Jakobsen i rollen som Zan-zan leverer en professionel præstation, både når det kommer til sang og skuespil. For mig løfter han hele forestillingens kvalitet! Rent visuelt har de tænkt kreativt med kostumer og rekvisitter. Især sirenernes kostumer er iøjnefaldende vellykkede. Lyssætningen har desværre tendens til at blive lidt for kreativ, og det ser ud til at være svært for skuespillerne at navigere rundt i de farvede lyskegler.

Til sidst er der utrolig mange problemer med lyden. Mikrofonerne skratter, de bliver ikke tændt og slukket på de rette tidspunkter, og orkesteret overdøver til tider sangerne fuldstændig, hvilket er rigtig ærgerligt, når nu de har så smukke stemmer. På trods af den meget store mundfuld, som jeg vil mene, at Atlantis er at opsætte, og selvom kvaliteten af udførelsen er noget varieret, mener jeg, at Nørrebro Musicalteater klarer det flot af en amatørforening at være – særligt grundet de dygtige sangere.

… du vil se nogle unge mennesker gøre deres bedste for at få skabt en professionel og storslået opsætning af en danskskrevet musical med skøn musik.

Der har været fuldstændig udsolgt siden d. 10. december 2017, så man kan desværre ikke nå at købe en billet til denne forestilling. Men hold øje med deres Facebook-side. Det kan være, at du er heldig, at der er nogen, som sælger deres billetter.