Anmeldelse: Lethed

Spillested: AKT1
Spilleperiode: Kan høres på AKT1s hjemmeside, iTunes og SoundCloud
Anmeldt af: Nana Bruhn Rasmussen

★★★★★

I dette hørespil fra AKT1 på kun 13 minutter, bliver vi inviteret til det ydre rum, hvor en mand og en kvinde løfter på rumhjelmene for at spise kage og drikke te. I et parallelt scenarie bliver vi præsenteret for en nøgen mor og far, som efter eget udsagn er vanvittige af kærlighed. Datteren Rebekka, som lægger fortællerstemme til hele historien, synes vist mest bare, de er vanvittige. Dette drama er et lækkert lille indblik i en 7-årig hjernes finurligheder i en forvirrende hverdag, som både giver lyst til mere og smil på læben.

Det er virkelig skønt med et hørespil med en fast fortællerstemme, som formår at fremkalde billeder på nethinden. Når vi kun har høresansen at gøre godt med, skal vi have lidt hjælp til at forstå, hvad fanden der foregår i scenen. At fortælleren sørger for det, giver en langt større frihed og naturlighed til replikkerne.
Replikkerne er virkelig levende og flot leveret med et skiftende flow, hvor der bides af og lappes ind over, men også gives plads og stilhed. Ligeledes er teksten i sig selv spændende. Man forventer hverken de små overraskelser, som når kvinden i rummet spørger sin romantiske interesse, om han mon er hendes far eller det helt store skift, hvor en smuk og abstrakt virkelighed skifter til den svære realistiske børnefamilie.

Desværre slutter hørespillet meget brat og med en meget åben slutning, og det efterlader store huller, som man selv må udfylde med gætværk. Ikke desto mindre er der en skønhed i at blive tvunget til at tænke selv, og der er ingen tvivl om at stykkets korte længde er medvirkende til, at det står så skarpt. Alt det unødvendige er simpelthen skåret fra og tilbage står en lille perle.

… du bare må vide, hvorfor i alverden man dog skulle kalde nogen for en elefantlortspisende-giraftisdrikkende-afrikanske-steppehyrde-onde-lorteæder.

Hørespillet kan høres helt og aldeles gratis på AKT1’s hjemmeside, iTunes og SoundCloud.