Anmeldelse: Sukker

Spillested: Republique
Spilleperiode: 27. februar – 10. marts 2018
Anmeldt af: Trine Berg Balle

★★★★

Nu kan du komme tæt på et kapitel i historiebøgerne, som i årevis ellers har været udeladt. Sukker er første del af trilogien ”En nations selvhad – Danmark mellem skam og selvovervurdering”, der dykker ned i danskernes selvforståelse gennem de sidste 300 år. Vi træder ind i historien i 1700-tallet, hvor Danmark gjorde sin entré på De Vestindiske Øer. Her møder vi skibsdrengen Jakob, der, grådig efter rigdom og kærlighed, indvilliger i at herske over slaverne på en sukkerplantage på St. Croix. Det arbejde er dog ikke helt, som han havde forestillet sig. Bag forestillingen står Teatret Det Olske Orkester, der er kendt for sin eksperimenterende leg med teatrets form. Gennem et ekspressivt, fysisk formsprog og en visuelt nytænkende scenografi hiver de sandhederne om Danmarks mørke fortid frem i lyset.

En kvinde står alene på scenen. Udover et sporadisk plettet lys står hun i mørke. Mens publikum finder sig til rette rundt om den intime arenascene, betragter vi kvindens angstfyldte bevægelser og knugende adfærd. Så går alt i sort, og de seks skuespillere farer rundt i mørket og kaster små lyskegler over gulvet. Symbolikken er tydelig, for her har vi med et emne at gøre, som i årevis har været mørklagt og nu endelig pakkes ud og stilles til skue.

En stor skærm udgør det gulv, som skuespillerne bevæger sig rundt på. Skærmen sætter scenen og fungerer forestillingen igennem som alt fra skibsdæk til strandbred og bevægeligt landkort. Det er en fængende effekt, som levendegør fortællingen og gør det let for tilskueren at følge med i de historiske facts og geografiske placeringer.

Øyvind Kirchhoff, Angelina Watson, Morten Klode, Ditte Laumann, Mireia Serra og Sofie Ebbesen Nielsen spiller med en fysikalitet, som er utroligt dragende. Det Olske Orkester er kendt for denne fysiske spillestil, hvilket også er en af forestillingens store styrker. Specielt er en gentaget, rutinepræget koreografi udført af slaverne, med til at tydeliggøre den elendighed, som deres liv udspillede sig i. Jeg føler mig fanget i smerten, som den monotone, rituelle dans besidder, og der breder sig en følelse af afmagt og skam i kroppen på mig. Og netop fordi disse små, fysiske sekvenser er så effektfulde, kunne jeg godt have ønsket endnu flere af dem. Desværre er der en del stillestående dialoger, som bliver tunge og langsomme, hvilket er synd for det ellers kraftfulde udtryk.

”Jeg ved ikke noget om sukker”, siger Jakob. ”Det er der andre, der gør. Du skal bare tænke på, at der bliver arbejdet”. Menneskehandleren efterlader Jakob, der nu befinder sig midt i en ny virkelighed som slavepisker. Vi begynder langsomt at forstå, hvor omfangsrigt Danmarks deltagelse i slavehandlen egentlig har været. I år 1878, 30 år efter slaveriets egentlige ophævelse, er St. Croix stadig præget af sult, fattigdom og tortur. Slaverne gør oprør, og over 200 sorte arbejdere bliver dræbt. Episoden er dog så godt som slettet fra vores kollektive erindring. Denne sekvens er løst utroligt spændende, og specielt her spiller skærmen i gulvet en afgørende rolle for fortællingen. Hvad der ellers ikke har været en del af Danmarks selvforståelse, skrives nu hvidt på sort, og forestillingen bør opleves næsten bare for denne sekvens.

… du vil have et ærligt take på Danmarkshistorien præsenteret i en visuel og musikalsk interessant ramme!

Billetter koster 195 kr. Er i mindst to studerende, kan I få billetter til 100 kr., og er I under 25, koster de bare 80 kr. stykket.