Anmeldelse: Svar på Helgas Brev

Spillested: Teater V
Spilleperiode: 25. februar – 10. marts 2018

★★★★

Svar på Helgas Brev er en monolog baseret på Bergsveinn Birgissons anmelderroste roman fra 2013. Skuespiller Victor Marcussen er alene på scenen og markerer med denne forestilling sit 40-års skuespillerjubilæum. Han instrueres af Kirsten Peuliche.

I forestillingen møder vi den 90-årige fåreavler Bjarni og hører hele det brev, han skriver til sit livs kærlighed Helga. Kvinden som han forelskede sig hovedkuls i, selvom han var gift med en anden kvinde, og som han aldrig rigtig fik mere end en kortvarig kærlighedsaffære med. På trods af det borede hun sig fast og blev hængende som en næsten uoverskuelig og livslang længsel.

En monolog som denne, hvor scenografien er forholdsvis simpel og effekterne sparsomme, kræver virkelig en skuespiller, der kan sit kram for at nå flot i mål. Og det er Victor Marcussen heldigvis. Han er virkelig ordenes mester, hvilket er en gave for en tekst som denne. Hos ham får de fylde og tyngde, og han formår at spille ordene, så vi virkelig mærker dem og deres betydning. Han er ganske enkelt en fremragende og troværdig skuespiller, som man uden skam kan kalde en mester i sit fag.

På trods af den forholdsvis minimalistiske scenografi, som giver rum til at skuespillet kan fylde, formår effekterne omkring Victor Marcussen alligevel at være temmelig virkningsfulde. Særligt lyset og musikken spiller en helt særlig rolle, selvom de ikke umiddelbart gør det store væsen af sig. På næsten usynlig vis formår de at være effektfulde medfortællere af historien. Musikken fungerer som stemningsfulde og velvalgte kommaer i ordstrømmen, som i den grad bliver vigtig for forestillingens fremdrift og flow.

Svar på Helgas Brev er en fin kærlighedshistorie om ‘the one that got away’. En rørende beretning om, hvor kraftfuld forlist kærlighed og længsel kan være, og hvilken påvirkning den kan have på et menneske. I første del af forestilling går det til tider lidt trægt, og her flyver mine tanker desværre lidt væk. Der sker ikke altid nok til at holde min opmærksomhed fast, og jeg påvirkes også af, at jeg i starten ikke helt forstår, hvad jeg skal få ud af denne forestilling. Men så pludselig rammer det. Smask! Lige i hovedet. Pludselig går det fra at være en fin fortælling om hed kærlighed mellem to mennesker, hvor publikum småfniser over beretningerne om tunge bryster og sex i høet, til at blive voldsom og dybtfølt smerte over ikke at kunne få den anden. Over alle de drømme, der brast og om den sorg og længsel, der forfølger fåreavleren Bjarni resten af hans liv. Fra det øjeblik er jeg fuldstændig opslugt og rørt af den enorme og altoverskyggende længsel, som Victor Marcussen formår at portrættere, så det kan mærkes helt ind knoglerne og det knuste hjerte. Slutningen er utrolig smuk og efterlader mig med kuldegysninger over hele kroppen og en smule våde øjne.

Skynd dig ind og hør den, hvis
… du gerne vil se en rørende historie fortalt af en sand mester.

Teater V er et dejligt budgetvenligt teater. Normalprisen er 165 kr. i hele salen. Er du under 25, slipper du med sølle 95 kroner!