Anmeldelse: Historien om huset, der blev til en prik

Spillested: Teatret Gruppe 38
Spilleperiode: 23. februar – 7. marts 2018
Anmeldt af: Daniella Ottendal Skovgaard

★★★★★

Vrede er en almindelig følelse. En følelse vi alle oplever – også børn. I Historien om huset, der blev til en prik møder vi Solveig. Og hun er vred. Vred over uretfærdighed, vred over jordbær og vred på sin mor. Derfor løber hun hjemmefra. Hun løber og løber til hun til sidst ikke kan løbe mere og huset blot er en lille bitte prik i det fjerne.

Historien om huset, der blev til en prik er anden forestilling i Teatret Gruppe 38s trilogi om tre fundamentale følelser. Følelsen af vrede formuleres til børn såvel som voksne. I 2012 spillede første del af trilogien om følelsen frygt, og senere kommer en forestilling om kærlighed.

Rummet er mørkt og mystisk. Elastikker bliver skudt afsted mod en skydeskive i øverste venstre hjørne af scenen. Midt på scenen står et bord fuld af ting og sager. Bodil Alling rejser sig op og siger ”Så er de på plads. Der her var bare tidsfordriv,” og så går forestillingen ellers i gang. Forestillingen mestrer at skabe et dragende univers. Med flotte videoprojektioner og imponerende lyssætning fra scenografiens installation bliver jeg inviteret ind i Solveigs verden. Gennem Allings dragende fortælling og min fantasi bliver et billede skabt – forstærket og forgyldt af hendes medskuespilleres leg med installationens mange finurligheder. Sammen opbygger de tre skuespillere et rum, der er uhyggeligt og samtidig meget velkendt. Selv for mig som voksen. Jeg genkender barnevreden fra min barndom og, for at være ærlig, også fra mit voksenliv.

Forestillingen skrider langsomt og forsigtigt frem, og til tider er den desværre så langsom, at jeg bliver utålmodig. Dog skal forestillingen have stor ros for at udfordre sit unge publikum. Det er befriende at se en børneforestilling, der ikke taler ned til børnene, men op til dem. Her udfordres deres koncentration og fantasi på så fin vis og giver dem tid til at tænke og føle i det stille mørke. Børnenes og min egen fantasi sættes i fokus og skaber individuelle billeder af Solveigs fortælling. På den måde bliver forestillingen meget nærværende. Den er et håndværk af færdigheder, der skaber en kunstnerisk forestilling på lige fod med mange ”voksenforestillinger”. Det er ikke bare modigt, men også tiltrængt at se en børneforestilling, der henvender sig til sit publikum med stor respekt for deres forståelses- og indlevelsesevne og konfronterer dem med et tema så fundamentalt og skræmmende som vrede.

… du kender et barn, der har brug for en lærerig og sanselig oplevelse. Aldersgrænsen er fra 8 år, men for små sarte hoveder kan forestillingen godt være lidt uhyggelig.

Er du studerende eller under 25 år, er der billetter at hente til kun 60 kr. Det er der for øvrigt også, hvis du er pensionist eller ledsager til et barn under 18, så der er ingen undskyldning for ikke at tage hele familien med.