Anmeldelse: Charge

Spillested: Baltoppen Live
Spilleperiode: 21. – 24. februar 2018

★★★★★

Den engelske dansetrup Motionhouse gæster Danmark med deres tredje forestilling i Kevin Finnigans ‘Earth Triology’, som omhandler mødet mellem menneskekroppen og dens omverden. Tidligere har forestillingerne handlet om vand og jord. Denne gang handler det om elektricitet. Menneskekroppen defineres som død, hvis der ikke kan måles elektriske impulser i hjernen. Dette var med til at inspirere Finnigan til forestillingen Charge. Forestillingen er skabt i samarbejde med professor i fysiologi, Frances Ashcroft ved Oxford universitet, og er på den måde en slags møde mellem videnskab og kunst. Gennem dans og akrobatik undersøger dansegruppen alt, der har med menneskekroppen og elektricitet at gøre. Vi kommer fx igennem en stjernehimmel, forelskelse, skabelsen af liv og afslutningen på det.

Der er en grund til, at Motionhouse typisk modtager meget ros for deres performances. Det er nogle sindssygt dygtige dansere, som skaber fantastiske forestillinger. Koreografierne sidder kompromisløst skarpt, både når de er mange og få på scenen. Blandet med deres nycirkus-akrobatiske bevægelser sidder jeg flere gange og gisper og må samle min kæbe op fra gulvet. De formår at fortælle historier med deres kroppe, som føles underligt genkendelige, og jeg må efterlade travlhed og bekymring fra en hæsblæsende hverdag uden for døren.

Det er ikke kun koreografien, som er imponerende. Også scenografien er med til at gøre, at jeg bliver helt opslugt i forestillingen. På bagsiden af scenen projekteres smukke billeder op, som understøtter fortællingen, fx med elektriske lyn, celler og atomer, familieportrætter og bybilleder. Bagvæggen er lavet af elastisk stof, så danserne kan lade sig opsluge fuldstændig af det, som projekteres. Fx løber danserne rundt på scenen som sædceller, og den ene danser ender med at forsvinde ind i et projekteret æg. Lys, strøm og krop er gennemgående temaer, og danserne leger med både de projekterede billeder, men også elementer på selve scenen, såsom glødepærer, der hænger ned fra loftet.

Til tider bliver scenografien dog så omfattende, at danserne forsvinder i projektionerne, og det er svært at se, hvad der foregår. Dette er med til at få nogle sekvenser i forestillingen til at føles lidt lange, og man kan tydeligt fornemme, at publikum bliver utålmodige. Det skal dog ikke stå i vejen for at understrege, hvor smuk, rørende og imponerende en forestilling Charge er, og jeg vil varmt anbefale alle, som kan lide danseperformances at skynde sig ind og skaffe billetter.

… du vil se en gennemarbejdet, opslugende og smuk danseforestilling om elektricitet, livet, døden og alt derimellem fra en fantastisk dansetrup, som kun kortvarigt lægger vejen forbi Danmark.

Er du under 25 år, koster en billet 165 kr. Hvis I kan samle jer 6 personer under 25 år, så betaler I kun 40 kr. pr. næse. Men skynd dig! Der er kun få billetter tilbage.