Anmeldelse: Revisoren

Spillested: Nørrebro Teater
Spilleperiode: 17. februar – 8. april 2018
Anmeldt af: Trine Balle og Line Kirsten Nikolajsen

★★★★

En god gammeldaws forvekslingskomedie i nye klær’ under ledelse af instruktør Madeleine Røn Juul. Nørrebro Teater har endnu engang kastet sig over en remediering af en gammel roman – denne gang russiske Nikolaj Gogols Revisoren fra 1836. Umiddelbart forbinder man ikke en revisor og bogholderi med klasken på låret af grin, men ikke desto mindre er det i dette tilfælde en ganske underholdende omgang.
I en korrupt og ikke altid helt regelret russisk provinsby rygtes det, at en statsrevisor er på vej. Problemet er dog bare, at denne ifølge rygtet vil ankomme inkognito, hvorfor paranoiaen straks griber byens borgere. Da en velklædt herre fra storbyen (Thure Lindhardt) tjekker ind på byens kro, tror de alle, at han er den berygtede revisor. Der bukkes, nejes, bestikkes og fedtes det bedste, de har lært, for ingen af dem ved, at manden blot er en fattig plattenslager, som udnytter den pludseligt tilkomne opmærksomhed til at skrabe så mange penge sammen som muligt.

Der er skruet helt op for de imponerende stærke skuespilkræfter, hvilket også absolut er det, der står skarpest i hukommelsen, efter teaterlamperne er slukket. Intet mindre end 11 skuespillere får vi, og de udmærker sig hver og én uanset, hvor store deres roller så er. Thure Lindhardt gør det, ikke overraskende, rigtig godt i hovedrollen. Det er dog særligt skuespiller Nicolai Jørgensen, som ikke engang er færdiguddannet endnu, der totalt stjæler billedet med sin vældig kropslige spillestil, som ikke bare er mavekrampende sjov, men også virkelig gennemført og velspillet. Jørgensen er en ung skuespiller, man virkelig bør tjekke rollelisterne igennem efter, for hvis han står der, kan det betragtes som et kvalitetsstempel. Også Ole Lemmeke og Mikael Birkkjær formår, trods deres rollers beskedne størrelser, at stjæle rampelyset totalt hver gang de er på scenen. De er virkelig en underholdende fornøjelse at være i selskab med. På mange måder er Revisoren en flot opvisning i de enkelte skuespilleres blændende talent.

Derudover er Revisoren også en meget gennemført oplevelse på det æstetiske plan. Farverne og de lidt groteske karakterer leder på glimrende vis tankerne over i det russiske, og den minimalistiske perspektivscene med skjulte låger og døre er et virkelig flot og spændende valg. Scenografien bliver dog til tider også en smule for minimalistisk i forhold til, hvad historien kan trække. Fortællingen er ganske udemærket, men ikke noget hvis genialitet blæser dig bagover. Dens simpelhed har desværre ikke altid tyngde nok til at kunne leve i minimalismen, og derfor bliver det ofte en smule for stillestående. Egentlig sidder vi tilbage med følelsen af, at denne scenografi rummede langt mere potentiale, men det er som om, man aldrig helt er nået i mål med det. Dette bevirker også, at forestillingen desværre taber en smule tempo ind i mellem. Nogle af scenerne bliver til den alt for lange side, og desværre er ikke engang de imponerende skuespilpræstationer nok til altid at redde det. Særligt første akt er en lang omgang. Heldigvis bliver forestillingen langt skarpere efter pausen, og det er i dén grad til gavn for det endelige indtryk, som når alt kommer til alt er ganske solidt. Revisoren er en underholdende forestilling, som fremkalder mange højlydte grin og bestemt står tilbage som en dejlig aften i teatret.

… du gerne vil grine af nogle virkelig dygtige skuespilleres gennemførte humortiske spil.

Nørrebro Teater har en dejlig og meget stor teatersal. Der er langt fra de bagerste rækker til scenen, men til trods for det har du dog glimrende udsyn selv fra de bagerste rækker. Disse pladser fås til 100 kroner, hvis I er min. to personer under 25. Er du alene under 25, koster de dig 225, og er du studerende, slipper du med 250. Normalpris for de billigste pladser ligger på 325. De bedste pladser koster dog kun 70 kroner mere, og kan man undvære de penge, kan det anbefales, at man rykker lidt tættere på scenen, så man kan se skuespillernes mimik.