Anmeldelse: Den sidste dinosaur

Spillested: AKT1
Spilleperiode: Kan høres på AKT1’s hjemmeside, iTunes og SoundCloud
Anmeldt af: Karoline Ry

★★

I hørespillet Den sidste dinosaur møder vi den demente karakter Jenny og hendes datter Dina. Moderen har svært ved at finde rundt i, hvad der foregår og glemmer flere gange, hvem hendes datter egentlig er. Nogle gange spiller datteren derfor Jennys mor, far, kæreste eller en butiksassistent. Jenny spilles af Lane Lind. Dina og alle de karakterer, hun portrætterer, spilles af Jela Natius Abildgaard. Derudover lyder der gentagne gange en mandestemme i form af Ulver Skuli Abildgaard, som sætter scenen gennem replikker, som alle starter med: “Jenny er gammel.”

Sideløbende med demenshistorien er der et tema omkring insekter. Tilsyneladende lever Jenny og Dina i en verden, hvor der ikke længere findes bier, snegle, edderkopper og lignende, og Dina forsøger derfor hele tiden at få sin mor til at fortælle om dengang, de fandtes. De tre skuespillere akkompagneres desuden af et lydbillede præget af strygere, som fungerer som små intermezzi mellem de korte scener.

Den sidste dinosaur er en poetisk, men ret forvirrende lytteoplevelse. Jeg får en fornemmelse af, at hørespillet hele tiden lukker ned og genstarter sig selv. På den måde mimer formen egentlig Jennys demenstilstand på en ret sofistikeret måde, men desværre fungerer det ikke særlig godt for mig. Jeg sidder med en meget uforløst følelse efter de 16 minutter, som hørespillet varer. Der bliver plantet kimen til nogle fine øjeblikke i spillernes replikudvekslinger, men jeg ender simpelthen med at have for mange spørgsmål og for få svar. Hvad var det med de bier? Er solen virkelig ved at brænde ud? Hvorfor spiller Dina bare med på sin mors demensprægede forestillinger?

Den sidste dinosaur lægger sig lidt for meget mellem to stole: det naturalistiske og det mere poetisk svævende. For min skyld kunne Alexandra Moltke Johansen, som har skrevet hørespillet, sagtens have gået planken ud og skruet endnu mere op for de poetiske billeder, men fordi der sideløbende kører en konflikt omkring Dinas trang til at få noget at vide om bierne, så mangler jeg en afklaring i handlingen.

Skynd dig ind og hør den, hvis
… du gerne vil opleve et syret hørespil, som er præget af demens-agtig forvirring.

AKT1’s hørespil kan høres ganske gratis på deres hjemmeside, så det er dejlig nemt.