Anmeldelse: Julie & Jesper

Spillested: Teater Republiques foyerscene Reaktor
Spilleperiode: Kun to spilledage tilbage, d. 16. og 19. februar, så skynd dig at bestil!
Anmeldt af: Trine Berg Balle

★★★★★

Har du svært ved at navigere i kærlighedsjunglen af Tindermatches og akavede dates eller er dit parforhold ved at falde i sofafælden? Fear no more, for Julie & Jesper står klar til at redde dig – eller i hvert fald til at lade dig vide, at du ikke er alene. De to charmerende figurer fra DR3’s satireprogram Generation SoMe springer endnu engang ud på de skrå brædder og sætter tanker om kærlighedslivets op- og nedture i scene. Sketchshowet, der også løb af stablen på Republiques foyerscene i efteråret, inviterer dig med helt ind, hvor der både er knuste hjerter og sommerfugle i maven, og i løbet af en god times tid føres du gennem en collage af sjove, svære og genkendelige scenarier fra kærlighedslivet anno 2018.

Violinerne spiller, belysningen er dunkel og Romeo (Jesper Zuschlag) står på knæ og erklærer sin dybfølte kærlighed til den ophøjede Julie (Julie Rudbæk). Hun kvitterer med en irettesættende svada om, at han altså lige skal skrue lidt ned, men at han samtidig endelig ikke må spille for kostbar. ”Prøv lige igen”, og Romeo kaster sig endnu engang på knæ og prøver nu denne gang at være en perfekt blanding af den totalt afvisende og max interesserede bejler.

Scenen bliver en reminder om, hvor svært det kan være nu til dags at begå sig i datingverdenen med de tårnhøje krav, vi stiller til hinanden. For er det overhovedet muligt at finde et perfekt match i en tid, hvor den næste store kærlighed bare er et swipe væk? Julie og Jesper sætter denne problematik på spidsen, og resultatet er sjovt og til tider også helt rørende.

Samspillet mellem Julie og Jesper er naturligt og ganske rammende for vores tid. Eksempelvis får en kavalkade af mareridtsagtige typer på akavede Tinderdates salen til at knække sammen af grin, og selvom det er karikeret, får de os til at tro på, at de her mennesker findes derude. Det bringer associationer til naturligheden i tv-serien SKAM, der ligeledes præsenterer et stykke slice-of-life hos unge mennesker. Samtidig træder Julie og Jesper også ud af fortællingerne, adresserer publikum direkte og kommenterer metaagtigt på det, vi oplever, hvilket skaber en god dynamik mellem fiktion og virkelighed.

Dynamik finder vi også i lydsiden, der spænder fra Beyoncés powernummer ”Run the world (Girls)” til følsomme poptoner fra det dansksprogede band Turbolens. Musikken understreger stemningsskiftene og rammer ind i de følelser, der hører til alle kærlighedens faser, hvad enten man er single and ready to mingle eller diskuterer med kæresten, hvorvidt man skal bestille Aarstidskassen eller ej.

Til tider mister forestillingen tempo, og dialogen går lidt i stå, men det betyder ikke det store, når indholdet er spot-on. Jeg forestiller mig, at alle mellem 18 og 35 år på den ene eller anden måde vil kunne relatere til disse små kærlighedsscenarier – og jeg swiper i hvert fald Julie & Jesper til højre!

… du vil opleve et spot-on og virkelig sjovt show om kærlighedslivets kriser og succeser!

Er du studerende, kan du hive en billet hjem til 80 kr. Er I to under 25, kan I få billetter til bare 60 kr. stk.