Anmeldelse: KOM KO

Spillested: AKT1
Spilleperiode: Kan høres på AKT1’s hjemmeside, iTunes og SoundCloud
Anmeldt af: Rasmus Borst

★★

KOM KO er et radiodrama skrevet af musiker Annika Aakjær, som nu debuterer som dramatiker i samarbejde med AKT1. KOM KO handler om en ung stand-up komiker som efter en depression skal finde vej tilbage ind i branchen. I forbindelse med det, lancerer hendes bureau et nyt initiativ kaldet KOM KO, hvor de mindre kendte komikere kan optræde med materiale som alle de store komikere tidligere har optrådt med.

Annika Aakjær er en mine personlige favoritter, når det kommer til danske tekstforfattere og jeg var derfor meget spændt på, hvordan hun ville klare den som dramatiker. Som sædvanlig hos AKT1 sidder musikken og det tekniske lige i skabet, men ellers står jeg tilbage med en flad fornemmelse efter Aakjærs debutdrama, som ellers på papiret lød som en spændende ide. Den ender med slet ikke at handle om en komiker med en depression, men mere om et surt opstød til underholdningsbranchen generelt. Det bliver gjort helt uden nogen form for særlig indsigt eller spidsfindige kommentarer til branchen og ender derfor bare med at blive meget fladt og intetsigende. Det bliver ikke bedre af at alle karakterer, udover hovedpersonen, bliver spillet som overdrevne karikaturer, der måske kunne have gjort sig i en revysketch. Men eftersom de kun har stemmerne til rådighed, bliver de meget hurtige irriterende at høre på. Man har givetvis gået efter kontrasten mellem den stille hovedperson og den larmende omverden, men det fungerer bare ikke, når teksten ikke selv vil byde ind med flere nuancer.

Temaerne om depression, kvinder i underholdningsbranchen og kunstnerisk frihed kommer sporadisk op, men bliver efterladt underligt hængende i luften med en kommentar om at ”det er da også er for dårligt, at det hele skal handle om penge”, men ellers bliver temaerne slet ikke udforsket. Det er super ærgerligt, når man ved, hvordan Aakjær ellers kan håndtere satiren i sine sangtekster.

Tilbage står man med en masse gode ideer, et lækkert lydbillede og nogle få spændende replikudvekslinger, men desværre er det ikke nok til, at jeg føler mig underholdt undervejs eller klogere bagefter.

… du er interesseret i bagsiden af underholdningsbranchen og har lyst til at høre mere nyskreven dramatik.

Radiodramaet kan findes gratis på AKT1s SoundCloud sammen med alle deres tidligere opsætninger.