Anmeldelser: Catch Me If You Can

Spillested: Odense Teater
Spilleperiode: 9. februar – 14. marts 2018
Anmeldt af: Rasmus Borst

★★★★★

Catch Me If You Can på Odense Teater er (hold nu fast) en musical skrevet over en film, som er skrevet over en bog, som er skrevet på baggrund af virkelig hændelser. Historien omhandler den notoriske storsvindler Frank Abagnale Jr., som igennem 50’erne og 60’erne snød sig igennem USA som både pilot, læge og advokat. Oven i det forfalskede han checks for over 3 millioner dollars, inden han blev fanget af FBI og til sidst selv endte med at arbejde for efterretningstjenesten – hans svindelnumre var nemlig så langt foran, hvad FBI kunne følge med i. Det er en ganske utrolig historie, som Frank Abagnale dog selv indrømmer nok nærmere er 80% sand. Ikke desto mindre lavede Steven Spielberg en film over hans historie, og det er nok den, de fleste har stiftet bekendtskab med. Derefter er historien blevet til en musical af Marc Shaiman og Scott Wittman, som mange nok kender igennem deres arbejde med Hairspray. Nu er Catch Me If You Can altså blevet oversat til dansk og skal begå sig på Odense Teater.

Odense Teater har virkelig sat alle sejl ind på at give os en musicaloplevelse af de helt store, og jeg må hurtigt anerkende, at det er de sluppet utrolig godt fra. Historien, vanvittig som den nu ellers er, er egentlig ikke synderligt dramatisk spændende, men det har Odense Teater haft godt øje for og har derfor sørget for, at det er karaktererne og musikken, som fylder. Laus Høybye spiller mildest talt røven ud af bukserne som den unge Frank Abagnale, hvor charmen og stemmen går op i højere enhed samtidig med, at han virkelig puster liv i ideen om, at Frank blot er et barn, som bare gerne vil være en anden. En spændende detalje, som jeg personligt synes mangler i føromtalte Spielberg-film, og derfor er det ekstra dejligt at se karakteren få det lag på scenen. Dertil skal også nævnes Anders Gjellerup Koch som fordrukken far, der går lige i hjertet. Særligt når han og Laus Høybye deler scenen sammen opstår der magi. Det er rigtig smukt at se på uden, at det overhovedet bliver for meget.

På den musikalske front er der heller ikke sparet på noget, da hele Tiptoe Bigband er på scenen, og er man til bigband-musik, så smelter hjertet fra første takt. Bandet er simpelthen så velspillende og får så meget plads til at fyre den af, at det eneste problem bliver den ufrivillige lyd af publikums fødder, som let tramper med. Samtidig skal der lyde klapsalver til den enormt skarpe koreografi og de dygtige dansere og sangere, som Odense Teater har lånt fra Musicalakademiet. Det hele går op i den famøse højere enhed, og til sidst sidder jeg bare helt forpustet og godt gammeldaws underholdt. Der er nogle steder, hvor humoren bliver en kende for slapstick til min smag, og sammen med det faktum, at historien nok mangler lidt dramatisk fremgang, så tager jeg lige en enkelt stjerne fra det store billede.

Men alt i alt er Catch Me If You Can en enorm fornøjelse, som jeg sagtens kunne tåle at se en gang til.

Skynd dig ind og se den hvis
… du trænger til en omgang af ”the good ol’ razzle dazzle” og gerne vil underholdes i teatermørket.