Anmeldelse: T-error

Spillested: Teater FÅR302
Spilleperiode: 8. februar – 3. marts 2018

★★★★★

I denne revy-agtige sammensmeltning af monologer og sketches fører de to skuespillere Mikkel Reenberg og Christine Gjerluff publikum igennem en præsentation af, hvad frygt kan være i en tid, hvor verden aldrig har været mere sikker at leve i. Forestillingen har altså ikke en kronologisk historie, men er bygget op over en mere fragmentarisk collageform med den ene fortælling efter den anden, som alle relaterer sig på forskellige måder til begrebet frygt. Nogle dele er meget naturalistiske og genkendelige fra en helt almindelig hverdag, mens andre dele køres ud i det mere absurde. Det meste af indholdet er præget af humor, men samtidig efterlades der åndehuller til at tænke og reflektere: hvornår er jeg egentlig bange?

T-error er underholdning af højeste kaliber. Det er både veludført og intelligent humor. Reenberg og Gjerluff udgør et fantastisk makkerpar, og jeg er imponeret over, hvor godt både deres samspil og solopræstationer fungerer. De får skabt nogle hylende morsomme karakterer. Ofte tager historiebidderne udgangspunkt i familielivet med forældre, som forsøger at undskylde deres egen frygt ved at tørre frygten af på deres børn. Det sker fx med en replik som: “Min lille Amalie blev virkelig bange til Halloween-festen sidste år for de børn, som var fuldt maskerede”. Andre dele er mere samfundskritiske, hvor man på kreativ vis inddrager politiske slogans og opslag fra sociale medier, som rammesætter fortællingen.

Den simple scenografi fungerer godt. Et par halloween-masker tages i brug i løbet af forestillingen og skaber et gennemsyrende symbolsk lag. Hvilken maske har man på, når man anskuer verden på en bestemt måde? Og hvem gemmer sig egentlig bag masken?

Forestillingen bliver desværre en lille smule lang. Der bliver åbnet massevis af historier, og sidste halvdel af forestillingen bliver i høj grad brugt på at lukke alle historierne igen. Det er slet ikke nødvendigt, for det kunne klæde flere af historierne at få lov til at blive efterladt åbne, så man selv kunne reflektere over, hvor de mon bevæger sig hen.

På trods af en lidt lang forestilling ligger både jeg og resten af publikum flade af grin langt det meste af tiden over de morsomme karakterer og historier, og generelt er T-error en virkelig anbefalelsesværdig teateroplevelse.

… du vil have et godt grin, et lille chok og en masse tanker om, hvorfor vi egentlig går og er så bange i vores hverdag.

Som studerende over 25 år, skal du betale 90 kr. for en billet. Er du under 25 år, så skal du kun betale 70 kr. Hvis I kan samle jer 6 personer under 25, så kan I slippe afsted med kun at betale 40 kr. pr. billet.