Anmeldelse: VREDE

Spillested: Teatret Republique
Spilleperiode: 3. – 19. februar 2018
Anmeldt af: Clara Lindstrøm Gleerup

★★★★★★

Hvad er det?
Det er svært for mig at regne ud, hvordan jeg skal starte beskrivelsen af VREDE, men ét er sikkert; det er noget af det mest forstyrrende, jeg nogensinde har været vidne til. VREDE er sjette installation i Teatret Republiques teaterserie om de syv dødssynder. Thomas Hwan og Simon Boberg har udarbejdet en oplevelse, der gennemgår dit indre. Forestillingen udspiller sig for én tilskuer ad gangen. Gæsten bliver budt velkommen i Republiques foyer, fulgt ud i en lille bås på dametoilettet, får et sæt hovedtelefoner udleveret og bliver så efterladt mutters alene i 50 minutter. Gennem lyd undersøger Thomas Hwan, sammen med lyddesigner Emil Bøll, vredens energi og den effekt, den har på kroppen, samt hele det univers, der findes i vores underbevidsthed.

Det gode og det knap så gode
Pludselig taler Thomas Hwan til mig gennem høretelefonerne. Jeg er udemærket klar over, at jeg sidder alene på toilettet, og at Thomas ikke står foran min dør, men jeg tør på intet tidspunkt at tage mine høretelefoner af for at undersøge, om jeg rent faktisk er alene. Jeg frygter, at det jeg hører er virkelighed, og det føles lidt som at være en del af en gyserfilm. Pludselig er jeg bare ét med stemmen og tager flere gange mig selv i at svare stemmen, når jeg bliver spurgt, om jeg er klar.

Har I svært ved at følge med? Det er ikke så underligt; VREDE er en stor bunke tanker viklet sammen i ét stort, sanseligt virvar. Idet Thomas Hwans stemme fortæller mig, at han snarest vil forvandle sig til et lille insektlignende dyr for så at kravle henover toiletgulvet og flyve ind i min hjerne, trækker jeg instinktivt mine ben op under mig på toiletsædet, så jeg er sikker på, at det lille insekt ikke pludselig kravler på mine fødder. Så sidder man der i 50 min. og er vidne til alt fra en lille pige, der knap har lært at læse, til en ung kvinde, der bliver voldtaget, til et grædende barn, en mand, der gentagende gange kaster op og en person, der tilsyneladende pakker noget meget stort ind i et kæmpe stykke plastik. Noget bliver skåret fra hinanden, noget går i stykker, nogen bliver slået, og en familie skændes. Det hele foregår centimeter fra mit hoved; i toiletbåsene, der grænser op til min lille bås. Jeg ser på intet tidspunkt de her mennesker, men jeg fornemmer dem konstant og kan kun gætte mig til, hvordan de ser ud, og hvad de foretager sig. Jeg mærker flere gange en fysisk trang til at smække dørene til de resterende båse op og hjælpe det grædende barn, skubbe voldtægtsmanden væk og lære den lille pige at læse. Men det kan jeg ikke.

Det er frustrationen over ikke at være i stand til at gøre noget og hjælpe nogen, der rammer mig hårdest ved denne lydforestilling, og det gør mig næsten vred, at jeg er tvunget til at blive siddende, hvis jeg vil vide, hvordan historien ender. Jeg har lyst til at se menneskene i øjnene og forstå, hvad der sker på den modsatte side af min bås.

Alt det har jeg lyst til, selvom jeg er helt med på, at de mennesker ikke findes i rummet sammen med mig. Der er ingen tvivl om, at alle vil have forskellige oplevelser med VREDE, men man kan ikke komme udenom, at den er både rørende og eminent frustrerende. Man skal være et ualmindeligt stærkt menneske for ikke at føle sig rørt eller ramt på den ene eller den anden måde.

Det kan være svært at følge med, når de biologiske termer bliver gennemgået; reptilhjernen, hypothalamus og underbevidstheden, men det gør ikke noget, at man zoner ud et øjeblik, for det ødelægger på ingen måde resten af oplevelsen. Aldrig har jeg været vidne til en forestilling, der har givet mig så stærke fysiske reaktioner. VREDE er en enestående mulighed for at opleve scenekunst, der på eminent vis gør brug af moderne teknologi. Kæmpe cadeau til Thomas Hwan, Simon Boberg og Emil Bøll og tak for en ny måde at opleve scenekunst på.

Skynd dig ind og se den, hvis
… du tør udfordre og udforske dit indre.

Studerende og fattig? Sådan gør du
Alle billetter koster 250 kr., men det er alle pengene værd, og du skal skynde dig, for der er kun tre billetter tilbage (!!!).

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s