Anmeldelse: La Traviata

Anmeldelse: La Traviata
Spillested: Den Jyske Opera & Aarhus Musikhus
Spilleperiode: 1. – 10. februar 2018 (Aarhus) Dernæst på turné rundt i hele landet indtil 23. marts.
Anmeldt af: Kristoffer Spender

★★★★

Det er en fortælling om den kulturelle elite i datidens Paris. Tilskueren dumper lige ned i en fest, hvor det flyder med stoffer og den frivolske adfærd hersker. De fester sig gennem livets kummerlige og hårde vilkår og forglemmer dermed livets trængsler. I dette livs forunderlige lethed, møder vi den unge og smukke Violetta. Hun er garanti for festlig stemning, og hendes nebengesjæft består i at udlevere sin krop til højest betalende. Kort sagt, hun er prostitueret og har erhvervet sig en sugardaddy i skikkelse af den klamme og tynde baron Douphol.

Den gode Alfredo Germont ser dog forbi Violettas arbejde, og med sit rene hjerte forelsker han sig i hende. Hun ser sit snit til at komme ud af denne suppedas, som hendes fordækte arbejdssituation har sat hende i, og Violetta og Alfredo flygter fra Paris. De ser sig ikke tilbage, men derimod frem på et nyt og frit liv. Men fortiden indhenter dem, og Alfredos far sætter en stopper for deres forhold, og Violetta vender tilbage til sin gamle og velkendte livsførelse. Da Alfredo vender tilbage til Paris må han se sin kærlighed i øjnene, en kærlighed der nu er i forfald, for hun har taget stofferne til sig for at dulme sorgen over den tabte kærlighed. Slutningen vil jeg ikke røbe her, men genvindes den tabte kærlighed eller vil skæbnen det anderledes for disse to elskende? Jo, denne opera byder på lidt af hvert, jeg fanger den godt, men føler den ikke.

De festlige scener i den lille spartanskt indrettede pariser-lejlighed er det, der fungerer bedst for mig i den første halvdel. Der er mange mennesker på lidt plads, og der sker hele tiden et eller andet fordækt i baggrunden, som er værd at holde øje med. Blandt de små lystige blikke, og de hurtige indtag af coke og andre stoffer, fanger særligt en lille energisk, skaldet mand min opmærksomhed. Men desværre udvikler scenografien sig ikke i takt med fortællingen. Den holdes i en lidt visuel fattig stil, hvor disse drejende vægge simpelthen ikke gør Paris værdigt eller løfter fortællingen op. Jeg undrer mig over, at de har placeret en lille bitte kukkasse inde midt i Musikhusets store scene. Det kan selvfølgelig være en instruktion, der beretter om Violettas snævre kår, men den køber jeg ikke, for der sker simpelthen for lidt udvikling af kostumer og scenografi til, at det stemmer overens. Derfor forbliver den overordnede fortælling desværre en kende monoton i forlængelse af det visuelle udtryk.

Dog vil jeg skynde mig at sige, at sangernes stemmer går rent ind i øregangene, og hvor især Jung Soo Yun og Trond Halstein Moe virkelig formår at fange de blindgyder, som disse mænds vilkår er et udtryk for. Trond Halstein Moe sidder i øvrigt i kørestol under hele forestillingen, og dette i sig selv er en flot præstation. Det er i min optik et genialt greb at lade faderen, der om nogen bære skylden på sig, have dette handicap. Musikken der spilles af Aarhus symfoniorkester er lige i øjet, de fanger de valsende toner til festerne og farvelægger virkelig lydtæppet med en mættet lydstyrke, der er så fuld af kraft og følelse. Violetta gør hvad hun kan, og særligt tredje og sidste akt når i mål med det, man som minimum kunne forvente sig af denne opsætning. Her bliver lyset, scenografien og den magiske realisme en medspiller for fortællingen, der gør, at den trods alt kommer godt i mål.

… du har mod på at se Violettas rejse mod skæbnens uundgåelige betingelser. Og hvis du har lyst til at se en sangmæssig stærk forestilling. Hvor musik og sang understøtter hinanden og når helt op under loftet.

Studerende og fattig? Sådan gør du?
Du kan roligt sætte dig helt oppe under loftet, hvor den SU-venlige pris ligger på 245 kr. Du kan høre alt, og der er alligevel ikke så meget at kigge på. Man kan også købe billet til to forestillinger og i den forbindelse yderligere få 50 kr. rabat på hver forestilling.