Anmeldelse: Stedsans

Spillested: Teater Momentum
Spilleperiode: 31. januar – 7. februar 2018
Anmeldt af: Nana Bruhn Rasmussen

★★★★

Vandreforestillingen Stedsans er skabt af norske Geddy Aniksdal og opsat rundt omkring i Odense i samarbejde med Teater Momentum, scenekunstkollektivet By Proxy og over 100 frivillige, som kyndigt leder publikum igennem baggårde, pladser og parker. Mørket og kulden er gennemtrængende, så man skal huske hyggesokkerne og de tykke vinterstøvler, når man begiver sig ud på denne rejse, som byder på installationer bestående af alt fra videokunst til streetart til en demonstration. Du må dog ikke lade vinteren afskrække dig fra denne forestilling, som ganske vist ligger langt fra det klassiske teater, men ikke desto mindre er en skøn oplevelse for både gamle Odense-kendere, nye tilflyttere og besøgende. OG der er gratis suppe efter forestillingen til at jage kulden ud af kroppen igen!

Hvis du ønsker et teaterstykke med start, midte, slutning og tæppefald, er dette ikke forestillingen for dig, for vi har med alternativt teater at gøre, og den røde tråd er ikke at finde her. Stedsans er et enormt fragmenteret stykke kunst, fordi hver af de 13-14 installationer kan stå alene. Især i starten kan denne form være forvirrende, men rutens naturlighed og det jævne tempo formår alligevel at binde de mange kunstværker sammen til ét stort.

Forestillingens helt store styrke er dens uforudsigelighed. Jeg bliver gang på gang overrasket af heftige genreskift og nye indtryk; som når et lydværk med trommer, klokkespil og forvoksede paraboler, bliver afløst af en graffitikunstner, som igen afløses af ballet i en parkeringskælder. Der er sat fokus på detaljerne, mens hver enkel del alligevel får lov at leve og udvikle sig, idet den finder sted på åben gade og derfor må tilpasse sig vind og vejr, såvel som forbipasserende mennesker. Forestillingen udnytter i høj grad de frivilliges særegne talenter – blandt andet i en hvirvelvind af street art med rap, breakdance og gorillamasker, som virkelig får hevet publikum med. Det kan dog mærkes, at flere af de frivillige ikke er helt scenevante, men mon ikke de når at blive det i løbet af spilleperioden.

Ligeledes udnyttes miljøet på fornemmeste vis ved at fremhæve den skjulte skønhed, der ligger i hvert enkelt sted. Netop deraf kommer også titlen Stedsans, som handler om at opdage og genopdage byens små steder og deres små historier. Denne vandreforestilling slår måske ikke benene helt væk under dig, men der ligger en sand glæde i at opdage nye sider af ellers velkendte steder i ens by, som man ikke lige lægger mærke til i hverdagens sus og dus. Derfor er Stedsans utvivlsomt en anbefalelsesværdig oplevelse.

… du har lyst til at berige dig selv med en bred vifte af kultur og en anderledes oplevelse af Odense by night.

Hvis du er under 25 år, kan du sikre dig en billet til 100 kr. Der er også mulighed for at købe ungdomsårskort til Teater Momentum for 400 kr.