Anmeldelse: Orfeus & Eurydike

Spillested: Dansekapellet & Den Fynske Opera
Spilleperiode: 28. jan. – 11. feb. & 20. feb. – 3. mar. 2018
Anmeldt af: Karoline Ry

★★★

Orfeus & Eurydike er en myte fra den græske mytologi om Apollon og Kalliopes søn, Orfeus, som danner par med Eurydike. Da Eurydike dør, får Orfeus mulighed for at rejse ned til Dødsriget for at hente hende tilbage til Jorden på den betingelse, at han ikke ser hende i øjnene, før de når op til Jorden igen. Det ender på tragisk vis med, at de begge må lade livet efter en lang rejse med mange udfordringer gennem Hades. Den her nyfortolkning er et samarbejde mellem Meridiano Teatret, NordicOpera, Uppercut Danseteater og Den Fynske Opera. Der er altså mange kunstneriske stemmer i spil, hvilket iscenesættelsen også bærer præg af. Forestillingen blander opera, moderne urban dance, teater og en scenografi, som primært består af visuals på en stor bagskærm. Fortællingen formidles primært på italiensk gennem operasangernes arier (med overtekst på dansk) og suppleres af fortællerfiguren Kalliope, som indimellem bryder ind med forklaringer af handlingen på dansk. Derudover formidles karakterernes følelsesmæssige og fysiske reaktioner af dansere.

Det er virkelig nogle dygtige mennesker, der er på scenen i Orfeus & Eurydike. Sangerne indtager rummet med deres stemmer, danserne er pisseskarpe på deres moves og den nytænkte musik, som komponist Jérôme Baur har kreeret, supplerer både handlingen og sangerne rigtig godt. Der opstår nogle helt eminente øjeblikke i løbet af forestillingen, hvor alle de forskellige elementer virkelig bidrager til at løfte hinanden og det samlede udtryk, men desværre er der også alt for mange tidspunkter, hvor jeg kommer til at kede mig lidt.

Der er især to scener, som jeg vil fremhæve som særligt fascinerende. Det drejer sig om scene, hvor Orfeus er på vej ned til Eurydike i Hades, hvor der pludselig bliver afsløret et trommesæt på bagscenen. Med ét stiger tempoet i musikken, rytmen bliver fremtrædende og næsten militant, rødt lys, visuals og bevægelser understøtter musikken, og jeg kan virkelig mærke Orfeus’ kamp gennem Dødsriget. Den anden scene, jeg vil fremhæve, er på det tidspunkt, hvor Eurydike netop har mistet livet. Her bruger Orfeus hendes livløse krop som sin dansepartner, hvilket skaber en duet, der er helt vanvittigt smuk og forfærdelig. Stor ros til danser Noora Hannula, som formår at lade sig falde ud af Orfeus’ arme gang på gang uden at virke klodset.

Jeg ville ønske, at resten af forestillingen havde haft samme grad af intensitet som de to ovennævnte scener, men det er desværre ikke tilfældet. Ofte kigger jeg ned på en bar, sort scene, hvor den eneste bevægelse kommer fra bagskærmen, der viser nogle mere eller mindre grafiske billeder, som bevæger sig i forskellige mønstre. Her kunne man godt have udnyttet de dygtige dansere lidt mere og skabt et sammenhængende narrativ, hvor der konstant var bevægelse på scenen.

I forestillingen er der desuden den detalje, at der både er en sanger og en danser, der spiller Orfeus. Det samme gælder Eurydike. Det betyder, at Mark Philip danser Orfeus’ bevægelser samtidig med, at mezzosopran Josefine Andersson synger hans replikker. Og i Erydikes tilfælde er det henholdsvis danser Noora Hannula og sopran Lea Quortrup. Det giver et lidt specielt dobbeltudtryk, hvor vi hele tiden skal forstå handlingen gennem to kanaler. Indimellem mødes danser og sanger og udfører nogle synkrone bevægelser, men for mig virker det mest som et lidt søgt greb for at få kunstarterne til at mødes.

… du er opera-fan og gerne vil opleve en lidt anderledes opera.

Dansekapellet: Unge under 25 får billetter til 95 kr. Hvis du er studerende over 25, koster en billet 115 kr.
Den Fynske Opera: 100 kr., hvis du er under 25 år.