Anmeldelse: MISUNDELSE

Spillested: Teatret Republique
Spilleperiode: 19. januar – 10. februar 2018
Anmeldt af: Mads Andersen

★★★★★

MISUNDELSE er endnu en af Teatret Republiques eksperimenter i teaterserien 7 DØDSSYNDER, hvor der udforskes nye områder af teatret, og hvor de sceniske greb vendes og drejes. I MISUNDELSE inviteres 45 tilskuere ind til det, de selv beskriver som en form for confession room. Allerede inden forestillingen får publikum tildelt numre, som også er nummeret på den stol, de skal sætte sig på. Publikum placeres i en stor kreds, tager headsets på og skal selv dele og lytte til hinandens misundelseshistorier. Publikum får mulighed for at undersøge, forløse og vedkende sig den misundelse, vi alle går med indeni.

Da vi har taget høretelefonerne på, begynder skuespillerinde Nana-Francisca Schottländers rolige og forførende stemme at introducere os til det, der skal ske: ”Det her er ikke teater, det er ikke terapi, det er bare jer”, siger hun, og så går vi – publikum – i gang med at lave forestillingen om os selv. Vi bliver undervejs bedt om at sige alle mulige forskellige ting, der kan sættes i forbindelse med misundelse. En følelse vi alle vokser op med og lærer, at vi skal undertrykke. Her bliver misundelsen til et spændende samtaleemne, hvor ikke én eneste kan undsige sig følelsen. Nogle bliver bedt om at fortælle egne private historier, andre skal gentage, hvad stemmen siger til dem.

Hvem har du været misundelig på? Hvad gjorde du ved det? Hvad gjorde det dig til?  Dette er blot nogle af de spørgsmål, som vi får mulighed for at svare på, og i kølvandet på dem følger også nogle private historier, som vi sammen lytter til.

Yderligere er der en masse genstande inde i cirklen, som publikum skal interagere med. Både til at understøtte emnet misundelse, men også ift. at skabe og fortælle historiske sagn og fakta omkring emnet misundelse. For mig er det især de øjeblikke, hvor lyset bliver slukket helt, og vi blot sidder og lytter, der er effektfulde. Her bliver vi nogle gange sammenkoblet med én anden tilskuer i salen og taler sammen to og to i mørket, hvilket giver en utrolig intim følelse. Her har man virkelig mulighed for at fortælle ret private historier til en anden, men i al hemmelighed.

Teknikken bag forestillingen fungerer virkelig godt, og lyd- og lysdesignet går sammen med resten af forestillingen op i en højere enhed. Jeg er virkelig opmærksom på det, der foregår omkring mig –  både lydende i høretelefonerne og bevidstheden om, at jeg måske skal udføre instrukser – og det er med til at skærpe mine sanser og få min puls til at stige lidt.

Instruktør Tue Biering og holdet bag har her skabt en helt fantastisk, intim, rørende, grænseoverskridende og anderledes type forestilling, som jeg faktisk synes er ret vigtig. For som de også selv gør opmærksom på, så skal vi italesætte misundelse og ikke kun undertrykke den følelse, som vi alle har. Man skal dog være opmærksom på, at man ikke går fri for at være en del af denne forestillings publikumsinddragelse. Så hvis du ikke bryder dig om at skulle agere eller tale foran en større forsamling, så kommer du her på prøve.

… du vil opleve en eksperimenterende, anderledes, spændende og nervepirrende forestilling.

Er du under 25 år, koster billetten 125 kr. Er du studerende, koster billetten 135 kr. Inde på teatrets hjemmeside kan du finde forskellige former for grupperabatter, hvis du vil have vennerne med – tjek det ud.