Anmeldelse: Sex and Betrayal

Spillested: House of International Theatre i Huset-KBH
Spilleperiode: 20.-28. januar 2018
Anmeldt af: Sóley Freyja Eiríksdóttir

Down The Rabbit Hole Theatre står bag denne produktion, som spiller på øverste etage på Huset-KBH. Det er svært for mig at beskrive helt enkelt, hvad det er for en en forestilling, for den stikker i mange forskellige retninger. I programbladet står der, at det er en kabaret, som “kombinerer historier, digte, musik, etc.”. Det er højtlæsning af en e-mailkorrespondance mellem to fremmede og samtidig en workshop i, hvordan man tilfredsstiller sin seksuelle partner. Scenen er pyntet til fest med glitter-gardiner og en bar, men i centrum står et bord belæsset med forskellige bøger om sex og forhold. På scenen er tre skuespillere: en mand og en kvinde, som er aftenens ‘værter’, samt en bartender, som står bag baren på scenen under størstedelen af forestillingen. Vi får serveret oplevelsen med slapstick-humor, musikalske indslag og dans samt drinks, der tilfældigt sendes fra baren og ud til publikum.

Sex and Betrayal er virkelig ikke min kop te. Slapstick-humoren får mig mere til at krumme tæer end at grine. Selve narrativet og skuespillernes udtalte intentioner virker ikke sammenhængende. Den gennemgående historie – og forestillingens bærende element – er højtlæsning fra en bog. Her sidder de to værter i hver sin ende af scenen på høje taburetter og læser en e-mailkorrespondance højt. Vi møder en gift kvinde og en ny-forladt mand, som tilfældigvis kommer i kontakt med hinanden, da hun sender en e-mail til den forkerte adresse. Egentlig er historien meget sød og underholdende. Det er meta-laget, ‘workshoppen’, der gør mig forvirret. For værterne går i min optik ikke ind og kommenterer på historien eller personernes handlinger, så man bedre forstår, hvorfor de handler, som de gør. I stedet virker de emner, der tages op her, baseret på idéer til sketches. F.eks. bliver der med frugter og grøntsager demonstreret teknikker til at stimulere klitoris og penis.

Selvom der er gjort et forsøg på at åbne synet for en bredere seksuel forståelse, er forestillingens generelle diskurs meget heteronormativ. At nævne “åh ja, der findes jo også transseksuelle og homoseksuelle” er bare ikke nok for mig, og derfor synes jeg, at emnet er uaktuelt. Jeg får ikke svar på, hvad der driver mennesker ud i “bedraget”, som titlen hentyder til, og det er ikke tydeligt, hvad jeg skal tage med mig fra denne oplevelse.

Men på trods af min kritik af indholdet, så er det ikke en kedelig oplevelse. Der er smæk på og fuld energi, og de tre skuespillere lykkes i at holde min opmærksomhed hele forestillingen igennem.

… du er til slapstick-humor og seksuelle jokes.

Seks unge under 25, kan få billetten til 40 kr. pr. person.