Anmeldelse: Tropical Escape

Spillested: Corpus
Spilleperiode: Åbnede Det Fri Felts Festival
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen og Sóley Freyja Eiríksdóttir

★★★★

Den ungarske gruppe Sildenafil Fairy består af de to dansere Csaba Molnár og Márcio Canabarro. Tropical Escape er deres første samarbejde og er en eksplosiv, prisvindende og grænsesøgende omgang, som åbnede Det Fri Felts Festival i København. Fra en stor oppustelig moderfigur kravler de to dansere så godt som nøgne ud på scenegulvet kun iført gennemsigtige nylonstrømper på hovedet, som er fyldt med balloner, der får dem til at ligne eksotiske dyr. I denne forestilling rimer eksotisk i den grad også på erotisk, hvilket er en tydelig gennemgående drivkraft forestillingen igennem. Moderne dans, lip-sync-sekvenser og glimmerfyldte balloner udgør tilsammen en collageforestilling, som konstant refererer til andre værker og kunstnere og står tilbage som en vidunderlig tur rundt på fantasiens uforudsigelige og kringlede stier.

Det er længe siden, vi har grint så meget af en danseforestilling. Ikke nok med, at det er en virkelig intellektuel, gennemtænkt og symbolladet forestilling, så er det også ekstremt sjovt og ALT for meget – på en virkelig fed måde. Det virker som en lang, næsten laboratorisk undersøgelse af forskellige fetisher, hvor alt er tilladt. De to dansere holder sig ikke tilbage på nogen tænkelige måder. Det er en vanvittig fornøjelse, hvor alt det, man ikke må og trods alt stadig kan få et 2018-publikum til at fnise af, bliver taget i brug. Det er ikke bare nøgenhed – det er helt eksplicit nøgenhed, hvor der både spredes baller ud mod publikum og røres ved ALLE dele af med-danserens krop. Der er ikke den del af de to dansere, vi ikke har udsigt til, og de gør et grundigt arbejde for, at ingen blandt publikum snydes for den oplevelse. Det er virkelig befriende at være vidne til, og det rykker i den grad ved et eller andet inden i os. Vi tager os selv i at sidde med et stort, bredt smil på læberne nærmest hele forestillingen igennem, som også ofte udvikler sig til højlydt latter.

Et af højdepunkterne i forestillingen er, da lydsporet fra en pornofilm kropsliggøres gennem en genial og virkelig morsom dansesekvens. I lang tid danser Molnár og Canabarro til stønnelydene, som var det elegante strygere i et stort klassisk værk. På flydende vis begynder de dog at bruge lydende som lydspor til en morderisk knivstik-scene, som forvandler publikums småfnisen til buldrende grin. Det er ikke bare sjovt, det er også en virkelig veludtænkt kropsliggørelse af fantasiens forunderlige virkemåde.

Sidste del af forestilling fungerer som en performance lecture, hvor de to dansere pludselig bryder ud af forestillingens syrede univers og træder ud i virkeligheden som dem selv. I starten er vi i tvivl om, hvorvidt det virkelig kan passe, at vi nu skal igennem et powerpoint-show, der forklarer alle tankerne bag showet og ikke mindst de utallige værker og kunstnere, forestillingen refererer til. Men det skal vi! Og egentlig kan vi rigtig godt lide tanken om en sådan perfomance lecture, som giver os chancen for at gå beriget og klogere derfra. Desværre bliver det dog også lidt langt og tager pusten fra den ellers så eksplosive og hæsblæsende danseforestilling, vi lige har overværet.

… du gerne vil se, hvor syret og fantastisk scenekunst kan være. Det er en kæmpe oplevelse!

Forestillingen spillede desværre kun som åbning af Det Frie Felts Festival, men lad det her være en varm opfordring til at tjekke Sildenafil Fairy ud og holde øje med fremtidige forestillinger.