Anmeldelse: FRÅDSERI / TECHNO

Spillested: Never Mind Night Club (Teatret Republique)
Spilleperiode: 17 – 27. januar 2018
Anmeldt af: Mads Andersen

★★★★★★

FRÅDSERI præsenteres i et samarbejde mellem Aarhus Teater og Teatret Republique. Det er en forestilling efter forfatter Niels Henning Falk Jensbys prisbelønnede roman TECHNO, hvilket også var forestillingens titel, da den spillede på G-bar i Aarhus. I København indgår den som én af Republiques forestillinger om de syv dødssynder og spiller på Natklubben Never Mind. Der er tale om en ekstrem, rå og grænsebrydende kærlighedshistorie mellem to mænd, der lader sig opsluge af stoffer, technomusik, sex og kropsvæsker. Monologen spilles af skuespiller Simon Mathew sammen med den århusianske DJ Natal Zaks, der spiller musikken live fra en DJ-pult.

Man ankommer til Never Mind, som var det en helt almindelig bytur: jeg træder ind på klubben, afleverer jakken i garderoben og køber noget at drikke i baren. Folk står spredt og taler, griner, drikker og bevæger sig til musikken i diskolysenes skær. Stemningen er uden tvivl sat, og jeg får lyst til at begive mig ud på en hæsblæsende bytur. Langs baren og væggene er der placeret barstole og skamler, som publikum sætter sig på. Pludselig tager musikkens dunkende pulsslag til, og ind træder Simon Mathew. Lige dér går det op for mig, hvor tæt på skuespilleren jeg egentlig er i disse omgivelser.

Monologer er generelt ret skrøbelige, og de kan meget let falde til jorden. Det er dog bestemt ikke tilfældet med den her forestilling. Mr. Mathew spiller nemlig helt ubeskriveligt fantastisk og medrivende. Han spiller simpelthen røven ud af bukserne – faktisk helt bogstaveligt talt. Han formår fuldt ud at lægge krop til denne helt fantastiske tekst, hvor han på en rå og samtidig også fin måde fortæller en homoseksuel mands barske, voldsomme og sårbare kærlighedshistorie.

Samspillet mellem Mathew og DJ Natal Zaks musik går op i en højere enhed, og det er simpelthen så fedt og virkningsfuldt at se på og lytte til. Samtidig skabes der også nogle ret ømme og rørende øjeblikke mellem de to.

Instruktør Sargun Oshana har her skabt en hjerteskærende, stærk og unik forestilling, der fremstår som én af de mest intense teateroplevelser, jeg har haft. Man skal dog være opmærksom på, at indholdet er voldsomt og barskt, så det er bestemt ikke en forestilling for helt sarte sjæle. Samtidig vil jeg også råbe ud til folket, at alle bør se den!

… du vil opleve en unik, intens, hjerteskærende, rå og voldsom historie med skuespil i topklasse, der går op i en højere enhed med noget fedt musik.

Er du under 25 år, koster en billet 125 kr. Er du studerende med studiekort, koster billetten 135 kr. Se flere rabatter på teatrets hjemmeside.