Anmeldelse: Splitterravende

Spillested: AKT1
Spilleperiode: Kan høres på AKT1’s hjemmeside, iTunes og Soundcloud
Anmeldt af: Clara Lindstrøm Gleerup

★★★★

Splitterravende er et hørespil, som er skrevet af den unge forfatter Thomas Korsgaard og handler om to unge venner: Sally og Konrad. De er på vej på stranden i 29 graders varme. Den ene kan ikke gå længere og vil hellere tage bussen, den anden vil gerne nyde de smukke omgivelser, men havde ikke regnet med, at turen ville tage mere end 2 timer til fods. Konrad forsøger konstant at fortælle Sally et eller andet vigtigt om sin mor, men hun beklager sig uendeligt (g-strengen gnaver, og fødderne gør ondt), og de må stoppe for at få en slurk vand. Iskiosken sælger bare kun varme drikke. På stranden er der dog kold saftevand, ‘problemet’ er dog bare, at ejeren til den kolde flaske med saft ligger splitterravende nøgen på stranden.

Splitterravende er utrolig morsom og på sin vis makaber – hvad den egentlig handler om, er svært at sige, men den stiller spørgsmålstegn ved ‘konceptet’ at være iklædt tøj. Det er fandme vigtigt, at man ikke tørrer ud, så hvorfor har vi egentlig tøj på?

Vi fornemmer fra start, at Konrad går og gemmer på noget, og han forsøger ihærdigt at fortælle Sally, at der er sket noget alvorligt med moderen. Han får dog aldrig lov til at fortælle Sally noget som helst. Rosalinde Mynster lægger stemme til den ubarmhjertige og uduelige Sally, og Andreas Jessen er Konrad, der ihærdigt forsøger at tilfredsstille Sallys mange krav. Det er Peder Holm Johansens karakter, der ligger splitterravende på stranden, men glædeligt deler ud af sin livsfilosofi, da Konrad forstyrrer midt i et meget privat øjeblik. Hos ham har Konrad mulighed for at lette sit hjerte og fortælle om både familie, sygdom og Sally. Samtalen med den nøgne mand bliver et frirum for Konrad.

Stemningen er totalt syret, men Thomas Korsgaard har skrevet et stykke finurligt dramatik, som Camille Sieling Langdal har instrueret, og det er en fornøjelse at lytte til Splitterravende. Hørespillet er tilsat en tilpas mængde humor og karikeret spillestil, der gør det svært ikke at grine højlydt af de ting, Konrad er ude for – vi kender alle piger som Sally.

Skynd dig ind og hør den, hvis
… du er med på et finurligt lille hørespil. Du kan uden tvivl ikke kan lade være med at trække på smilebåndene, når du hører Splitterravende.

Hørespillet kan høres helt og aldeles gratis på AKT1’s hjemmeside, iTunes og Soundcloud.