Anmeldelse: Hva’ tror du selv?

Spillested: Teatret Svalegangen
Spilleperiode: 11. – 13. januar 2018
Anmeldt af:
Kathrine Lemmeke Madsen

★★★★★

Hva’ tror du selv? er en interaktiv teaterforestilling af Teater Wunderbar, der inviterer publikum til at forholde sig til de eksistentielle spørgsmål om tro. Hvad tror du på? Og hvorfor? Forestillingen kredser om den problematik, som unge mennesker står over for, når de skal finde deres egen (måske) åndelige orientering. Der er enormt mange muligheder, og det er ikke altid ”bare” at vælge sin tro – der er nemlig mange andre facetter på spil, når man er teenager. I forestillingen møder vi 13-årige Ella, som snart skal konfirmeres. Hendes forældre er næsten lige blevet skilt og trækker hver især Ella i deres retning. Hun får til konfirmationsforberedelse til opgave at skrive en stil, hvor hun skal interviewe tre forskellige mennesker om deres tro – eller troen på intet. Det får Ella til at tro og tvivle på, om det nu er det rigtige for hende at blive konfirmeret. Midt i det finder hun også sig selv i en identitetskamp, da den nye pige i klassen, som hun er blevet gode venner med, ikke falder i god jord hos den populære pige i klassen.

Hva’ tror du selv? fanger utrolig godt de valg, en 13-årig teenager står overfor. Tro, tvivl, familie og venner er omdrejningspunkterne, og vi følger dem fra hverdagens perspektiv og kan genkende os selv i situationerne på den ene eller anden måde. Vi har alle været træt af en forælder, haft sjove stunder med venner og mistet en, som vi holdt af. I den forbindelse skaber Camilla Gjelstrup og Kaja Kamuk et fantastisk rum, hvor man fra første minut føler sig tryg – også selvom man kan risikere at få mikrofonen sat op til munden. Der er let til smil, grin og små kække kommentarer, som letter stemningen. Men der er også plads til de triste følelser, man som publikum ikke behøver at holde inde.

Det hele bliver dejlig tilgængeligt, hvilket er en enorm styrke, når forestillingen i høj grad henvender sig til teenagere. Det tilgængelige element er også tydeligt i den simple 360 grader scenografi. Der er meget få rekvisitter, og Camilla Gjelstrup og Kaja Kamuk navigerer rundt i persongalleriet ved hjælp af en enkelt beklædningsgenstand per karakter – og det fungerer virkelig godt! Der er på den måde nemlig ikke det store fokus på det ydre og skiftene, men på hvilke holdninger karaktereren har. Der bliver således skabt nogle arketyper med hver deres tro – lige fra karma til gud og til den såkaldte fornuft. I den forbindelse skal det nævnes, at de medvirkende spiller karaktererne med stor troværdighed. Vi ser den forvirrede Ella og den hashrygende mormor klart og tydeligt, og det er en fornøjelse. Hva’ tror du selv? er en vellykket interaktiv forestilling med et vigtigt tema, der bliver italesat på en lettilgængelig måde for den unge teatergænger.

forestillingen spiller ikke lige nu, men har tidligere været på turné, så hold øje med Teater Wunderbar, hvis du vil se en omgang interaktivt teater om tro.

Billetprisen afhænger af spillestedet.