Anmeldelse: A night with Miss Lorraine

Spillested: Forscenen (Amager)
Spilleperiode: 11 – 20. januar

★★★★

A night with Miss Lorraine er en kabaret-lignende forestilling, der imiterer en intimkoncert med en stor (måske falleret) amerikansk sangerinde: Miss Lorraine (Michael Slebsager). Ifølge Miss Lorraine har hun sunget med alle de store og knaldet med Prince – og sikkert også alle de andre. Hun er indbegrebet af en diva! Hun akkompagneres af et fire-mands orkester, som hun har støvet op forskellige steder i løbet af sin karriere. De spiller en række store popnumre i nye versioner, som Miss Lorraine selvfølgelig hævder at have skrevet. Koncerten igennem drikker Miss Lorraine en heftig mængde stærk alkohol, der bevirker, at hun bliver mere og mere modbydelig over for både musikere og publikum – og også sig selv, som hun måske ikke helt elsker så meget, når det kommer til stykket.

Det er bestemt en forestillingen, der har sine små magiske øjeblikke. Det allerstørste øjeblik er, da gæstestjernen Selma Trier træder ind på scenen, som en slags ophold i maskespillet, og fremfører nummeret ‘Bang bang’ med et fint harpespil og en uendeligt smuk sangstemme. Hele salen er tydeligvis helt på samme side som den tatoverede trommeslager, når han fra sit skjul bag trommerne kigger drømmende på hende, mens hun, trods sine rystende og nervøse hænder, tryllebinder os alle. Wauw, Selma! Hvor har du været hele vores liv? Hvad dette øjeblik helt præcist bidrager med dramaturgisk står mere uklart, men det får plads i bagatel-afdelingen set i lyset af, hvor fantastisk et øjeblik det er.

Det er dog heldigvis ikke kun gæstestjernen, der leverer musikalske perler. Jeg drages især af nummeret ‘Call your girlfriend’, som opføres i en intim mandolinversion med et flerstemmigt kor. Her er både musikerne og Slebsagers sangstemmer on point, og i det øjeblik skinner det for alvor igennem, hvad denne forestilling egentlig har af potentiale. De fire musikere, der udgør Miss Lorraines band, er virkelig dygtige, og man når i løbet af forestillingen at blive forelsket i hver og en af dem – præcis som det skal være, når man overværer en veludført koncert med hamrende talentfulde musikere. De nye arrangementer af de velkendte popsange er virkelig en fornøjelse at lytte til. Man kunne frygte, at en mindre koncertforestilling med covernumre af velkendte sange som denne kunne komme til at smage af efterskoleopvisning, men det er heldigvis ikke tilfældet her.

Michael Slebsager leverer en glimrende præstation i rollen som Miss Lorraine, og han har rigtig fin sans for karakterdetaljerne. Han har da også en udemærket sangstemme. Stemmen er desværre bare en tand for usikker til at være helt så troværdig, som man kunne ønske, og det forhindrer desværre Miss Lorraine i for alvor at brage igennem som karakter.

Personligt har jeg ikke set en forestilling som denne før, og jeg synes det er en sjov og underholdende idé. Den dramaturgiske opbygning er ikke banebrydende, men det fungerer langt det meste af vejen og ender da også ud i en ganske fin rørende monolog, så det underholdende også lige får et svirp af morale med sig. A Night With Miss Lorraine er dog også en forestilling, som virkelig skal trækkes i gang med møjsomme håndsving. Den første del er desværre lidt vag i det og formår aldrig helt at “nå helt ned til bagerste række”. Præstationerne fejler ikke noget, for de er bestemt dygtige. Men det bliver også ved dét. Det rører aldrig rigtigt. Som forestillingen skrider frem og alkoholen gør sit indtog på den stakkels Miss Lorraine, kommer der dog heldigvis mere skub i forestillingen, og det er klart den sidste halvdel, der – sammen med Selma Tries præstation – hjælper forestillingen op på fire stjerner.

du trænger til en billig men underholdende aften i selskab med imponerende dygtige musikere.

Det koster sølle 85 kroner for en aften med Miss Lorraine. Det er billigere end biografen!