Anmeldelse: Sammen

Spillested: AKT1
Spilleperiode:
Kan høres på AKT1’s hjemmeside, iTunes og SoundCloud
Anmeldt af:
Rasmus Borst

★★★★★

AKT1 fortsætter med at levere radiodrama, som optages live og fremføres foran et publikum. I denne omgang er det teksten Sammen af Peder Frederik Jensen, der bliver fremført af Christine Sønderris og Nikolai Jørgensen. I hørespillet får vi lov til at lytte med på en telefonsamtale mellem de to karakterer, efter at den ene part har forklaret pr. mail, at hun har skrevet en bog om sin fortid og at han medvirker i den. Hendes fortid er bestemt ikke entydigt lykkelig, og vi hører de to genopdage deres tid sammen på godt og ondt.

I Sammen har vi at gøre med en lille tekst, som passer helt perfekt ind i dette radiodramaformat, som her varer knap 20 minutter. Peder F. Jensen har kreeret en super skarp, lille udveksling, hvori han med overraskende få midler får skabt en foruroligende historie om to menneskers fortid. Beskyldningen, som er hele opkaldets grundlag, bliver vendt og vredet igennem de tos forskellige minder, og det er skrevet så skarpt, at man aldrig helt kan bestemme sig for, hvem der har ret. Samtidig blandes der nogle rigtig smukke og uhyggelige observationer omkring ungdomslivet ind. Det hele er eminent hjulpet på vej af de to skuespillere, som virkelig formår at skubbe ordene ud i hovedet på os. Ligeså meget som Christine Sønderris stemme forlanger medlidenhed, ligeså voldsomt fornemmer man en nærmest sadistisk trang til at ydmyge. Nikolai Jørgensen veksler smukt imellem dyb fortrydelse og giver samtidig en klar fornemmelse af, at han føler sig uretfærdigt behandlet.

Der er ingen vindere her. Publikum bliver tvunget til at tage stilling, og det er sgu flot gjort på så kort tid (næsten for kort, for den kunne sagtens have tålt ti minutter mere). Det fungerer umanerligt godt som radiodrama, fordi hver eneste lille pause eller lyd af telefonknas bliver vigtig, når man på denne måde oplever med hørelsen. Desværre er det lidt ærgerligt, at det netop er optaget live, fordi lyden af publikum af og til bryder med den intimitet, som stykket ellers formår at skabe.

… hvis du endnu ikke har luret hvilken beskyldning, der er tale om eller du bare gerne vil bruge 20 minutter på en alternativ scenekunstoplevelse, som forlanger lidt af dig.

Den kan findes gratis på nettet, når du har tid og lyst til det! Se: http://www.akt1.dk.