Anmeldelse: I tried to dance it away

Spillested: AKT1
Spilleperiode: Kan høres på AKT1’s hjemmeside, iTunes og SoundCloud på ubestemt tid.
Anmeldt af: Nana Bruhn Rasmussen

★★★

AKT1 støtter op om den danske dramatik ved at optage og udgive hørespil skrevet af nye ukendte talenter. Hørespillene bliver optaget live foran et publikum, og de skal derfor sidde i skabet i første forsøg. I tried to dance it away handler om to veninder, som på hver sin måde pludseligt oplever at være blevet voksne. Mitzi sidder med sin lille søn i en lejlighed på Amager og føler sig ekskluderet; selv når hun kaster puder og arkitektlamper ud af vinduet, får hun ingen reaktion fra omverden. Samtidig kan veninden Iben ikke helt finde sin plads på Roskilde Festival, hvor hun skifter mellem at svælge i de lysende øjeblikke og føle sig underligt ensom.

Højdepunktet i I tried to dance it away er teksten, som virkelig formår at tegne et billede af, hvilken situation de to kvinder befinder sig i uden at udpensle det. Imponerende at et hørespil kan mestre ”show it, don’t tell it” i en sådan grad! Teksten svinger hele tiden mellem de lettilgængelige og de helt dybe lag og minder på den måde om en ægte samtale med en ven, man har kendt i tusind år. For eksempel fører en observation af en fyr, der ligger i græsset til en åbenbaring om, at man virkelig ikke vil føde sin ekskærestes børn, som igen fører til anekdoten om kolde fødder i et sommerhus på Møn. Der er således mange skønne perler gemt i teksten, hvis finurlighed får en til at trække på smilebåndet.

Desværre virker gennemspilningen ikke helt gennemarbejdet, fordi det lyder som om, at teksten bliver oplæst fremfor spillet. Skuespillerne glemmer at reagere på hinandens replikker, der hele tiden kommer lige i røven på hinanden. Det giver spillet en fortravlet effekt, som gør det svært at hitte rundt i alle de informationer, man bliver bombarderet med. Det ville have klædt spillet med flere pauser og dybfølte reaktioner, så samtalen ikke bare fremstår, men også føles ægte.

Lydsiden skal til gengæld roses, da den flot afspejler, hvad der sker i teksten, uden det får lov at tage overhånd. Da lyden er det eneste virkemiddel, man har at gøre godt med i et hørespil, skal det sidde i skabet, og i dette tilfælde er der ramt plet.

I tried to dance it away er et friskt pust af teaterdosis direkte ind i hverdagen, og det er lige akkurat lækkert og spændende nok til at holde den altoverskyggende teatertørst fra døren.

… du trænger til en lille og uforpligtende teateroplevelse, som kan sætte tankerne i gang om livet, døden og lidt af det imellem.

Hørespillet kan høres helt og aldeles gratis på AKT1’s hjemmeside, iTunes og Soundcloud.