Anmeldelse: NOGET OM HELTE

Spillested: Nørrebro Teater
Spilleperiode: 8. december 2017 – 14. januar 2018
Anmeldt af: Clara Lindstrøm Gleerup

★★★

NOGET OM HELTE er Nørrebro Teaters nyeste remediering; en iscenesættelse af Halfdan Rasmussens digtsamling Tosserier fra perioden 1951-1957, der siden er udkommet i adskillige eksemplarer. NOGET OM HELTE er en musikforestilling om og hyldest til Halfdan Rasmussens univers. Rasmussens mange digte får i Nørrebro Teaters opsætning nyt musikalsk liv med intet mindre end 18 Halfdan’er; fire skuespillere, to musikere og et folkekor på 12 personer.

Der er ingen tvivl om, at NOGET OM HELTE fungerer bedst i den musikalske afdeling. Adi Zukanovics nykomponerede lydunivers spiller overordentligt godt sammen med de to unge musikanter Ida Nørby og Mads Forsby. Der er så mange små og fine musikalske indslag.

Det virkede også som en rigtig god idé at iscenesætte Halfdan Rasmussens digtsamling, måske fordi man ikke kan lade være med at tænke på den eminente opsætning af Svantes Lykkelige Dag på samme teater sidste år, som de havde kæmpe succes med. Halfdan Rasmussen har, ligesom Benny Andersen, en plads i størstedelen af den danske befolknings hjerter, og netop derfor har det også været et modigt valg at give sig i kast med en sådan forestilling. Desværre når historien aldrig rigtigt ud over scenekanten, hvilket er virkelig ærgerligt. Forestillingen lider under en manglende udvikling i karakter og historie; der er ikke noget at holde fast i, og ikke mange øjeblikke har bidt sig fast i erindringen – trods de mange fine strofer. Jeg sidder kun med en enkelt scene, der sådan rigtigt har sat sig fast, nemlig en vimpeldansende Anne Sofie Wanstrup – og den er til gengæld også rigtig sjov! Der er ingen tvivl om, at både Anne Sofie og Henrik Lykkegaard virkelig har styr på den komiske timing og afvikling.

Man kunne med fordel have skåret forestilling ned til maks. en time, da de godt to timer meget hurtigt bliver en anelse for langt. Måske burde man med Halfdans samlinger nærmere forsøge sig med et mindre kammerspil. For trods de flotte strofer og finurlige ordsammensætninger så forbliver afviklingen udramatisk og formålsløs, og sammensætningen af de mange tableauer synes at savne en egentlig udvikling. Det gør det heller ikke nemmere at finde sammenhæng i forestillingen, da alle på scenen er identiske. Flere gange kan jeg simpelthen ikke engang kende forskel på skuespillere og folkekor. Faktisk er jeg slet ikke med på hele idéen med 18 identiske Halfdan’er. Jeg forstår, at de skal afdække den inspiration de får fra hinanden, men længere er jeg ikke med. Det er forstyrrende.

NOGET OM HELTE er en flot illustreret forestilling, der desværre halter på historiefronten. Scenografien er flot og skuespillerne veloplagte, men det lader til, at produktionen har lidt under et forsøg på at finde sammenhæng mellem de finurlige digte og den historie, de vil fortælle.

… du er Halfdan-fan og vil se et finurligt univers udfolde sig.

På Nørrebro Teater er du så heldig, at man ser rigtig godt stort set overalt i hele salen. Dermed kan du få billetter helt ned til 100 kr.