Anmeldelse: Og her lugter brunt og brændt

Spillested: Mungo Park Kolding
Spilleperiode: 30. november – 15. december 2017
Anmeldt af: Kristoffer Spender

★★★

Mungo Park Kolding har i år slået dørene op til en mere traditionel juleforestilling – ja, det er rent ud sagt en julefarce. Vi møder en lille familie med en masse julespøgelser i skabet, og på årets mest rolige aften bliver deres hus brændt ned. Publikum entrerer i minutterne efter, at branden har lagt sig, og her (i salen) lugter der faktisk brunt og brændt. Branden har været vild og voldsom og har efterladt et hus i noget nær ruiner. Familien prøver forgæves at ringe til alarmcentralen, men kommer aldrig rigtig igennem. Så de beslutter sig for at forsøge at finde åstedet for branden selv. Det viser sig at være lidt af en udfordring, da ingen rigtig vil tage skylden. På den måde låner forestillingen greb fra en anden genre, nemlig krimien, da det er en vaskeægte ”who-done-it”-fortælling. For at finde frem til den skyldige krydsklipper forestillingen mellem de begivenheder i fortiden, der ledte op til branden og deres forsøg i nutiden på at finde den skyldige. Samtidig finder den lille familie frem til et par sandheder eller to om deres fortid, og især deres promiskuøse mors mange specielle kærlighedsrelationer bliver et vigtigt tema. Jeg sidder i salen og lytter efter publikum – hvordan reagerer de? De er heldigvis rigtig glade og fornøjede, sådan helt klaske-sig-på-lårene-glade, og jeg mærker, at denne julekomedie går rent hjem.

Man kan undre sig over, at et teater som Mungo Park Kolding, som ellers har budt på så mange højaktuelle, moderne og spidende forestillinger, laver akkurat den her fortælling, som mest af alt ligner noget, der er taget direkte ud af 1990’ernes glade dage. Hele stilen og tonen ligger i sådan en særlig ubekymringsæstetik, som ikke rigtig klæder dette skarpe og bidende teater. For det, som forestillingen simpelthen lider under, er et ret blodfattigt manuskript, som kun i glimt rent faktisk er sjovt. Tekstens handling tenderer til at være totalt usammenhængende, og jeg sidder desværre tilbage med flere spørgsmål end svar. Den satiriske del virker også for tænkt, og instruktionen er ofte minimeret til tre eller fire personer forrest på midten af scenen, hvilket betyder, at den kæmpemæssige, vilde og fede scenografi knapt nok bliver benyttet. Tempoet og rytmen kunne godt være hurtigere, men de fire ensemble-skuespillere får det allerbedste ud af det, de har fået givet. En altid totalt velspillende Frank Thiel leverer replikkerne skarpt og afslører sit kæmpe talent.

Teksten har sine gode elementer, og især omskrivningen af de velkendte julesange får smilet frem i mig. Scenografien i særligt første akt er sindsoprivende flot lavet. Så detaljerig, så veludført. Man kan virkelig gå på opdagelse i alle dens små finurligheder. Især dén lille detalje, at rummet faktisk lugter brunt og brændt, når man kommer ind, sidder lige i skabet. De fire skuespillere har et godt sammenspil og kommer udover den fjerde væg og tænder vores julehjerter. Deres sammenspil er det, der holder mig på tæerne, og det er scenografien, der får mig til at læne mig rigtigt frem.

… du netop nu er i stødet til en rigtig publikumsfavorit, som gør alt, hvad den kan for at få publikum i julestemning. Se den, hvis du befinder dig i trekantsområdet, for Mungo Park Kolding er et skønt teater. Man føler sig virkelig hjemme her.

Billetten koster 100 kr. lige ud. Det er en god pris for 2 timers julekomedie. Man kan også købe et årskort til 500 kr., hvilket er alle pengene værd, for Mungo Park Kolding har et højt bundniveau.