Anmeldelse: LIVA – en kabaret om frihed

Spillested: Hippodromen, Folketeatret
Spilleperiode: 22. November – 22. December 2017 (derefter på turné rundt i landet fra februar 2018)
Anmeldt af: Clara Lindstrøm Gleerup

★★★★

Hvad er det?
LIVA fortæller historien om en af Danmarks største stjerner fra 1920’erne og frem til sin død i 1952, Liva Weel, den bramfri komedienne og revystjerne fra Istedgade. I LIVA møder vi Liva Weel på sit dødsleje, inden vi kastes tilbage til det tidlige voksenliv i et dødssygt ægteskab og massevis af byture med veninden, Ella. Liva er rastløs og keder sig så gevaldigt- hun vil hellere ud og danse natten lang som en anden Josephine Baker end at sidde hjemme og putte med sin slatne mand. Hun opgiver da også det trygge familieliv og giver sig i kast med revyens megastjerne, Poul Henningsen, der dog aldrig synes at ville have Liva, som hun ønsker at have ham.

De to opbygger dog et kært og tæt samarbejde, og PH skriver flere kæmpehits til Liva på revyscenen. Bl.a. bliver Man Binder os for Mund og Hånd essentiel for Livas eftermæle og spiller en stor rolle i aftenens forestilling. Det hele er dog ikke lutter lagkage, revy og fest for på trods af Livas kæmpe succes og faste plads i hele den danske befolknings hjerter, begynder hendes verden snart at smuldre; krigen tærer på venskaberne og Livas evindelig druk, dårlige helbred og insisteren på at være selvstændig, sætter snart en stopper for det hele.

Det gode og det knap så gode
LIVA synes at være en sammensmeltning af alt, hvad Liva Weel var indbegrebet af; revy, kabaret, fest, elskere, farver og massevis af alkohol. Det er en fryd at se Ellen Hillingsø portrættere Liva Weel med den perfekte sammensætning af charme og sårbarhed – trods Livas evindelige insisteren  på at være stærk udadtil. Publikum er vidne til Livas liv, der stille og roligt passerer revy… how ironic. Vi springer i tid og rum, men vi starter, hvor vi slutter; på Livas dødsleje.

Det er tydeligt, at valget er faldet på Ellen Hillingsø som Liva Weel grundet hendes sårbare og rørende spil; det er skønt at se hende give den som bramfri revystjerne, men nogen stor sanger, det er hun trods alt ikke. Det er der dog råd for. Forestillingens resterende cast, Karsten Jansfort, Birgitte Raaberg og Henrik Kofoed indtager scenen med de fineste stemmer, og sidstnævnte lader endda også til at spille alle instrumenter i verden. Som en ekstra musikalsk tilføjelse sidder Jens Krøyer ved klaveret og akkompagnerer hele forestillingen. Kun han står tilbage ved Livas side, da alle andre har forladt hende – men han er stilheden selv. De tre skuespillere portrætterer alt fra ægtemænd til journalist, fra bedstemødre til påklæderske og fra far til elsker – alle er de vigtige aktører i Livas liv. At flere af dem hænger ved hendes side så længe, som de gør, kan være os en gåde, for Liva var uden tvivl ikke altid lige rar at være i nærheden af. Især Kofoeds og Raabergs portræt af hhv. Poul Henningsen og påklædersken Jacob er både fængende og morsomme. De to er vigtige for historien, for de lader til at have været det mest solide i Livas korte liv, og de er der da også næsten til det sidste; lige indtil Liva skubber dem fra sig. Samspillet mellem de fire skuespillere virker både troværdigt og vedkommende.

Scenografien er enkel og klart egnet til turnéen, forestillingen skal på til vinter – hovedsageligt består den af to bevægelige trædøre, en divan, en bar og et par flagrende gardiner, der etablerer de mange rum, vi bevæger os i. Det er et kæmpe plus, at der ikke foregår mere i scenografien, da det nemt kunne gøre forestillingen både rodet og svær at finde hoved og hale i, da vi bliver introduceret for så mange rum på relativt kort tid.

LIVA er både underholdende og rørende og bestemt et besøg værd. Forestillingen emmer af frihedsfølelse og kvindefrigørelse og er et fornemt portræt af en stor stjerne, men trækker dog en smule i langdrag i den en anelse for lange første akt. Hvis man var vidne til Folketeatrets opsætning af Toves Værelse sidste år, synes man at kunne finde flere faktorer, der går igen. Stemning og design synes at ligge tæt op ad hinanden, og det er sandelig ikke nogen dårlig sammenligning.

Skynd dig ind og se den, hvis…
… du er til kabaret og revy og selvfølgelig et skud Liva Weel og en veloplagt Ellen Hillingsø i titelrollen.

Studerende og fattig? Sådan gør du
Som studerende giver Folketeatret dig mulighed for at købe billetter til 100 kr., hvis du tager en ven med under armen – så længe I begge er under 25 år. Hippodromen er forholdsvis lille, og derfor ser man godt, nærmest ligegyldigt hvor man sidder i salen.

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s