Anmeldelse: Stresspølsen

Spillested: Quonga (teaterfestival for vækstlaget på Godsbanen)
Spilleperiode: Følg Teater Klumpen på Facebook. Her vil der dukke information op omkring spilledage og steder for en kommende turné.
Anmeldt af: Kristoffer Spender

★★★★

Dette er en forestilling, som undersøger et tidstypisk emne. Den undersøger emnet stress, og den kender vi alle sammen. Gør vi ikke? At være stressramt spænder vidt, for det kan både betyde, at man har travlt eller, at kroppen helt sætter ud og ikke vil bevæge sig ud af sengen om morgen. Det kan også være en følelse af at være konstant bagefter, og alle disse forskellige scener på stress forekommer i stresspølsen. Forestillingen er udarbejdet af en ny ambitiøs teatergruppe, som placerer sig i grænselandet mellem det at være vækstlag og/eller en professionel teatergruppe. Når man befinder sig her, handler det om at være tålmodig og finde balancerne i sin stil. Forestillingen er udarbejdet af Teater Klumpen, og de sigter højt med denne fysisk betonede teaterforestilling. Scenografien består af en masse tøjhylstre, som hænger ned fra loftet, hvilket giver plads til performernes dans. Forestillingen består af skiftende tableauer, hvoraf nogle primært består af klassisk skuespil og tekst og andre primært af dans og fysiske partiturer. På den måde ved man aldrig, hvad der skal ske, men man bliver tit glædeligt overrasket.

Selve tematikken og deres måde at formidle den på er ganske godt skuldret. Nogle af scenerne er ligefrem fremragende og jeg spærrer for alvor øjnene op under en sirlig yogatime-scene. Desværre føles forestillingen forundeligt lang, hvilket måske har noget at gøre med, at nogle af dansescenerne simpelthen får en volte for meget og bliver lidt for tænkte. Overgangene kan også gøres en anelse skarpere, og nogle af perfomerne kæmper med teksten og andre med dansen. Men uanset hvad, så komplementerer de fire perfomere hinanden ganske glimrende. Mange af udsagnene fra scenen er noget, jeg sagtens kan relatere til og scenerne virker ganske genkendelige. Det er en meget charmerende forestilling, og de scener, hvor der bliver gået all in, der sidder jeg for alvor og læner mig nysgerrigt frem. For eksempel er der en scene, hvor én af performerne bliver proppet med cocktailpølser og minder mig om alle de begivenheder, der fylder i indbakken og stresser én over alt det, man skal, men aldrig når eller kun når halvhjertet.

Denne forestilling har noget på hjerte, og der bliver arbejdet både nuanceret og undersøgende med tematikken. Eventuelt med flere, men kortere scener kunne denne forestilling nå helt ud til sit publikum. Alt i alt skal gruppen bare være tålmodige, ambitiøse og arbejdsvillige (dog uden stresssymptomer), så skal de nok nå langt. For udover tydeligt talent, så har de også en klar stemme, som altså bare er i overgang.

… du kender til følelsen af afmagt eller stressfyldt depression og ønsker at få sat nogle fysiske billeder på, hvad det er du oplever. For især i scenerne, hvor tekst og fysik går hånd i hånd rammer Teater Klumpen noget, der både er deres egen særegne stil, men også noget som folk med stress kan relatere til.

Forestillingen spiller i den nærmeste fremtid garanteret et sted nær dig. Hold øje på Teater Klumpens facebook side. Her vil der komme informationer om tid, sted og pris.