Anmeldelse: Crazy Christmas Cabaret

Spillested: Glassalen i Tivoli
Spilleperiode: 14. november 2017 – 6. januar 2018
Anmeldt af: Kristoffer Fløe Dalsgård og Line Kirsten Nikolajsen

★★

Crazy Christmas Cabaret er en institution i det københavnske juleliv og for mange en højt skattet juletradition, hvor man bagefter kan kigge på hinanden med tivolilys i øjnene og slå fast, at nu er det endelig jul. Ved håndsoprækning fik vi lynhurtigt gjort det klart, at stampublikummet da også var i overtal, og de var kommet for at grine igennem. Det blev cementeret med syvtommersøm og klapsalver fra forestillingens start, og vi har derfor virkelig fingrene nede i traditionernes småkagedåse med denne forestilling. Men for de uindviede så er Crazy Christmas Cabaret et tilbagevendende fænomen, der hvert år tager samfundets og dets spidser under (u)kærlig behandling i Tivolis Glassal. Således var man i år kommet frem til at blande to af universets største kræfter: Star Wars og international politik garneret med masser af sang, dans og skørhed. Derfor kan man også opleve besynderlige personager som præsident Ronald Rump, Han Zupp og kansler Mærkelig i en stor pærevælling. Herfra går det ellers over stok og sten. Måske ikke ligefrem i en direkte kurs med en knivskarp handling, men med en utrættelig ambition om at kilde salens lattermuskler.

Det starter godt ud. Det første kvarter lægger op til, at vi nu skal opleve farce, tør britisk humor og far-jokes, når det fungerer allerbedst. Vi er helt med og råber højt “Hooray” for helten og “Booh” af skurken. Men om det skyldes brusen i den ene dyre tivoli-øl, som vi hurtigt skyllede ned inden forestillingen, kommer vi dog hurtigt i tvivl om, for CCC – Planet Rump – The Force Awakens formår nemlig aldrig helt at blive rigtig sjov og bidende. Forestillingen er først og fremmest utrolig lang. Første akt varer halvanden time, og det virker til, at det også er en lang forceret kamp for skuespillerne at levere de trætte jokes på en nogenlunde velfungerende måde. Tempoet er desværre til den virkelig tunge side langt det meste af vejen, hvilket gør det svært at komme gennem denne alt for lange forestilling.

Mange ting er som de plejer, og CCC er jo også et show, der bygger på traditioner. Det virker da også til, at mange af grinende og reaktionerne fra det øvrige CCC-vante premierepublikum sker i kraft af gensynsglæde med de tilbagevendende figurer og elementer. Vi er desværre ikke med dem hele vejen. Andres Jeffersons tilbagevendende damefigur får os dog også til sporadisk at bryde ud i latter, selvom vi begge har en aversion mod mænd i kjoler som humoristisk effekt. Det er simpelthen så brugt og udvandet et greb, at det ikke længere er sjovt. Lige med Jeffersons ‘The Dame’-figur fungerer det dog, og ja – det er bare sjovt, når han skruer sit enorme korpus ned i et Princess Leia kostume og tager den affekterede damestemme på. Jefferson besidder desuden en glimrende humoristisk timing og må nok også siges at være skyld i mange af aftenens største grin fra vores side. Også Vivieen McKees tilbagevendende figur Dr. Van Helsingør, som i denne udgave optræder som Master Yoda, har en ganske sjov scene, som man ville ønske havde dannet udgangspunkt for resten af forestillingens humoristiske niveau.

Men sammenholder man det med, at forestillingens persongalleri tæller et utal af forskellige karikaturer, må vi konstatere, at det kun var i enkelte øjeblikke, vi virkelig blev fanget, og at det kun var enkelte af karaktererne, der reelt fik os til at grine i stedet for at krumme tæer. Det er hele tiden det nemme grin man går efter og de oplagte jokes. Det er der som udgangspunkt ikke noget i vejen med, hvis man formår at levere det godt. Det gør de ikke her, og derfor må vi nok lede videre ude i det københavnske teaterlandskab, før at vi virkelig får fundet julestemningen frem.

Skynd dig at se den, hvis
… du er til britisk humor, vil opleve råb-med-teater og ikke har noget imod, at det bliver lidt langt i det.

Er du under 25 år kan du få en tur i hurlumhejhuset for 105 kroner.