Anmeldelse: Rockulven

Spillested: Aalborg Teater
Spilleperiode: 8. november – 16. december 2017
Anmeldt af: Kristoffer Spender

★★★★

Rockulven er en fantasifuld og magisk børne- og ungdomsforestilling. Inspirationen er hentet fra et sammensurium af forskellige Brødrene Grimm-eventyr. Til premieren var der en masse nordmænd og med god grund, for forestilling har kørt i Norge med stor succes. Der var masser af børn på stolerækkerne, og de var spændte på, hvilket univers der skulle udfolde sig. Forestillingens fortælling befinder sig i en lille landsby, hvor de forskellige familier er forskellige slags dyr. En fårefamilie, en grisefamilie, en hønseflok og en gedefamilie. Gedefamilien består af en enlig mor med tre børn. Hun forelsker sig i den farlige og lidt pikante enespænder Rockulven, men da Rockulven finder ud af, at gedemor har tre børn, trækker han lidt i land. Forestillingen er på mange måder en typisk kærlighedsfortælling om den splittethed man som mor godt kan opleve, når ens eget ego trækker i én retning, og ens rolle som rolig og beskyttende mor trækker i en anden.

Forestillingens scenografi og kostumer er magiske og flotte. De er lavet i en karikaturagtig stil med klare linjer og overraskende bevægelser. Desværre fylder scenografien enormt meget på Aalborg Teaters Store Scene, og når drejescenen bliver taget i brug, bliver scenografiens tilstedeværelse mere klodset end den egentlig er. Når en voksen iagttager ved, hvad det er for et plot der ”egentlig” udspiller sig, kan man nogen gange godt tænke, hvordan det her kan være en børneforestilling. I realiteten handler den om en mor, som op til flere gange har sex med en stor, styg ulv og bliver så kåd, at hun forlader sine tre børn uden en babysitter og uden opsyn for at tage ind til byen. I byen er der kommet et tilrejsende marked, og her møder hun Rockulven igen. Der går så hvad der svarer til 6 måneder inden moderen kommer hjem igen. Det er lidt sjovt at tænke på, at dette er en børneforestilling, men børnene er ligeglade, og forestillingen rammer da også noget i dem. Det plejer som regel at være et godt tegn, når børn råber op til scenen og virkelig investerer sig selv i det. Der, hvor jeg sad, var der flere gange børn, der råbte ”nej du skal ikke gøre det” og ”tro ikke på ham, han lyver”.

Skuespilensemblet rammer alle sammen en rigtig fin stil, som gør kostumerne endnu bedre. Især med Christian Gade Bjerrum i spidsen som titelfiguren bliver man virkelig revet med. Han rammer et fint leje af at være både farlig og ond samtidig med, at han inderst inde savner nærhed og relationer. Det er så præcist skildret, at jeg tror, at børn selv ned i de helt små aldre får dén nuance med. I det hele taget er Rockulven en god oplevelse – særligt for de mange fremmødte børn. På den musiske side savner jeg noget mere rock, men alt i alt er sangene nu fine og catchy.

… du gerne vil invitere din familie med ind at se en fin børneforestilling, hvor særligt det visuelle udtryk og skuespillernes indsats fungerer godt.

Er du studerende eller under 25 år, kan billetten købes for 80 kr. Dette koster det også at have dit barn med. Så er du på SU og mor eller far, så kan hele familien få en rigtig god oplevelse for omkring 240 kr.