Anmeldelse: TVIND “THE MUSICAL”

Spillested: Teater V
Spilleperiode: 11. november – 3. december 2017
Anmeldt af: Amanda Boie Hvid

★★★

TVIND “THE MUSICAL” er en musikalsk rejse gennem tid og sted – fra betonbelægning i Holstebro i de tidelige 70’eres idealisme, til penthouse i Miami og til de kolde realiteters København i slut 90’erne.
I forestillingen følger vi hovedsageligt fem fiktive karakterer, unge idealister der vil ændre verden og starter revolutionen i et minisamfund i Nordjylland. Med inspirerende ord fra grundlæggeren Mogens Amdi Petersen går de unge all in på de nye spilleregler og finder hurtigt selv på flere.
Tanken og den gode hensigt er, at alting kan fordeles, besluttes og udleves mere retfærdigt. Det lille samfund i Nordjylland udvides gennem 70’erne og bliver til et verdensomspændende projekt, hvor hverken idealismen eller retfærdigheden kan følge med. Men hvad gør man, når man opdager, at ens livsprojekt er et bedrag? Kan man sige fra og melde sig ud, eller er man selv medskyldig?

Hele forestillingen foregår ud fra de fem idealisters perspektiv, Tvinds aktivistiske fodsoldater, som ender med at stige i rank, men også i tvivl.
De er selv med til at igangsætte flere fællesskabsorienterede initiativer som f.eks. ‘den gule spand’, der går ud på, at de skal lægge alle deres penge i en spand, og lade dem gå til det fælles projekt. En sympatisk tanke der ender med at tage overhånd og tage alt, hvad de har. Her formår dramatiker Andreas Garfield tydeligt at iscenesætte, hvordan grådigheden overtager og efterlader karakterne i vildrede over, hvordan det kom så vidt.
Særligt fint er mellemstadiet som i scenen, hvor den tidligere advokat, nu Tvind-lærer, har en pige med hjem. Hun bliver overrasket over, at han sammen med 4 mand deles om 22 kvadratmeter. Det virker absurd, men han får overbevist hende. Hans passion er smittende, og hun kysser ham midt i hans brandtale. Der er ingen tvivl om, at han vil det, og at hun fascineres.

Men det bliver for meget af det gode. Tydelige tegn på en startende korruption og forkert fordeling af pengene bliver gentaget utallige gange i forestillingen, og karakterne fremstår mere naive end idealistiske. Vi når ikke rigtigt at føle sammenholdet eller forstå, hvorfor de gik med, men undres hurtigt over, hvorfor de overhovedet blev.
første akt er ren 70’er nostalgi med hønsestrik, drømme om en bedre verden, røde kampsange og mange små revolutioner. Alligevel når jeg desværre aldrig helt at tro på deres sag.

I anden akt ser vi resultaterne af Tvinds arbejde. Scenen er delt ud i små øer og illustrerer rigtig fint splittelsen både i organisation og i karakterernes sind. Gennem dem ser vi, hvordan Tvind påvirker alt fra danske efterskoler til globale fupnumre og skattely. Idealisterne vi fulgte har delt sig. Flere er blevet skeptikere og kæmper for at finde tilbage til et normalt liv uden Tvind, mens andre stadig holder den røde fane højt og desperat holder fast i, hvad de satte ud for at gøre 20 år tidligere i Holstebro.
Det er skønt at se, hvordan de forskellige skæbner udfolder sig, og hvordan de reagerer forskelligt på den virkelighed, de møder. De repræsenterer hver deres spørgsmål, og de kommer med hver deres svar. Og da det går helt op i en spids og frustrationerne virkelig buldrer, spørger de også publikum, hvad fanden vi har gjort? For nogen skal vel kæmpe for en bedre verden? Dét er stærkt.

TVIND “THE MUSICAL” vil fortælle rigtig meget. Der er tænkt i mange forskellige vinkler, plot og virkemidler. Flere pointer bliver noget gentagende, så selvom den overordnede historie er god, og personudviklingen egentlig er ret fascinerende, efterlader det mig langt fra inddraget. I forhold til historiens handling ville jeg så gerne have været forblevet naiv i lidt længere tid frem for at være bagklog.
Sangene, som kunne have været et fint virkemiddel, understøtter desværre heller ikke rigtig historien, men fremstår i nogle scener mere som fyld end egentlig fortælling. Dog må jeg sige, at der omkring mig sad gamle ildsjæle, som kunne synge højere med på “Internationale” end jeg selv. Ud fra hvad jeg kunne høre efter tæppefald, var forestillingen for dem et sjovt tilbageblik i en sag, som fyldte meget hos en helt særlig generation.

Skynd dig at se den, hvis
… du vil give dit 68’er-familiemedlem årets #throwback-gave.

Er du under 25 år, kan du købe en billet til 95 kr. Tager du fem af dine venner med, kan I få billetter til 40 kr. pr. stk.!