Anmeldelse: MOMENTET

Spillested: Aarhus Teater, Studio
Spilleperiode: 8. november – 2. december 2017
Anmeldt af: Kathrine Lemmeke Madsen

★★★★

MOMENTET er en musikalsk forestilling, der er opbygget omkring L.O.C.s tekster og har sin urpremiere på Aarhus Teaters Studio-scene i år. Fire skuespillere og en musiker danner ramme om et univers, hvor man møder Liam O’Connors velkendte persongalleri, der spænder lige fra stripperen til frelseren i en musikalsk genfortolket udgave, der kommer rundt om forskellige genrer. Alt dette er sat ind i en cirkulær scenografi, der sprænger det traditionelle forhold mellem skuespillere og publikum og ryster, provokerer og fascinerer uden hæmninger.

MOMENTET fanger utroligt godt de mange facetter, der er i L.O.C.s musik. Gennem forskellige musikalske genrer findes der ind til dén nerve, der er så stærk i L.O.C.s tekster. Det er ordene, der er rå og komplet uden omsvøb, og det formår Sargun Oshana og David Gehrt at få frem i iscenesættelsen såvel som i scenografien. Skuespillerne dukker op som silhuetter bag scenen og én for én kommer fire ”stoddere” iført stramme leggins, sneakers og leopardprintede bluser ind på scenen. Vi følger skuespillernes udvikling, der sker gennem numrene. Særligt interessant er det mere eller mindre gennemgående seksualiserede tema, hvor musik og performance får skabt en kraftfuld, provokativ oplevelse. Der er ingen hæmninger, og skuespillerne er ikke blege for at sætte sig ved siden af publikum og stikke hele hånden i munden eller slynge sin krop henover én.

I den forbindelse er det spændende, hvordan der scenografisk er taget et valg om en cirkulær scene, der involverer publikum – om man vil involveres eller ej. Man kan ikke gemme sig på bageste række (der er kun to), og det tvinger én til at forholde sig til det, der sker på scenen, hvilket skaber en intens og til tider rystet stemning i salen, som kun er positivt til denne opsætning. Jeg vil dog sige, at publikum skal være indstillet på at være en del af scenografien, da det virkelig kan være en voldsom oplevelse, der både kan frastøde og provokere.

Dermed ikke sagt, at forestillingen bare er én lang provokativ performance. Der er nemlig ekstremt meget poesi i teksterne, og skuespillerne mærker på egen krop forandringen fra den selvsikre karakter, der i nummeret ”Momentet” gør, hvad han vil, hvor man i genfortolkningen af ”Hvorfor vil du ikk’” og ”Langt ude” møder den sårbare person, der faktisk også findes i L.O.C.s musik – og i alle os andre.

MOMENTET er en vellykket genfortolkning af L.O.C.s raptekster, der kommer rundt om de mange menneskelige tilstande på en eksperimenterende og provokativ måde.

… du er fan af L.O.C.s tekster og kunne tænke dig at opleve dem i et helt nyt lys, hvor man følelsesmæssigt bliver rystet godt og grundigt igennem.

Værd at bemærke: Aarhus Teater anbefaler, at du er over 15 år til denne forestilling, og der anvendes stroboskoplys under forestillingen.